سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران ؛ 8 و 9 اسفند ماه 1396

عنوان فارسی تشخیص اختلال بیش فعالی به کمک آنالیز غیر خطی سیگنال EEG
چکیده فارسی مقاله تشخیص اختلال بیش فعالی به کمک آنالیز غیر خطی سیگنال EEG یاسمن کیانی بروجنی1* ، علی اصغر رستگاری2، حامد خدادادی3 1گروه بیوشیمی سلولی ومولکولی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فلاورجان، اصفهان، ایران، yaskiani2013@yahoo.com 2گروه بیوشیمی سلولی ومولکولی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فلاورجان، اصفهان، ایران، aarastegari@gmail.com 3 گروه مهندسی برق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینی شهر، اصفهان، ایران، hamed.khodadadi@gmail.com هدف و پیشینه بیش فعالی یک اختلال شایع رفتاری رشد دوران کودکی است که حدود 3 تا 7 درصد از آن ها را تحت تاثیر قرار می­دهد (Sadock et al.,2007). ثبت الکتروانسفالوگرافی (EEG) از پوست سر به عنوان یک شاخص مهم اندازه گیری فعالیت عصبی می­باشد (Loo and Barkley, 2005). از سوی دیگر، مطالعات نشان می­دهد که آشوب نقش مهمی در تجزیه و تحلیل سیستم عصبی و استخراج خواص سیگنال مغز دارد (Freeman, 1988). همچنین، سیگنال­های EEG دارای ماهیت غیرخطی و آشوبناک هستند. مهمترین شاخص های آشوبی مورد استفاده مانند: بعد فرکتال (FD) (Sadatnezhad et al., 2011)، نمای لیاپانوف (LE) (Buyck and Wiersema, 2014)، آنتروپی تقریبی (ApEN) Sohn et al., 2010))، بعد همبستگی (CD) و نمای هرست (Mann and Lubar, 1992) در این زمینه به­کار رفته­اند. به­علاوه، روش­های مختلفی نظیر ماشین بردار پشتیبان (SVM) (Mueller et al.,2011)، شبکه عصبی چند لایه (MLP) (Mohammadi et al., 2011) و الگوریتم ژنتیک برای طبقه بندی و تشخیص بیماری ها وجود دارد. هدف از این مطالعه، ارائه یک سیستم برای بررسی کودکان دارای اختلال بیش فعالی (ADHD) با استفاده از سیگنال EEG برای طبقه بندی و تشخیص اختلال ADHD می­باشد. آزمایشات انجام شده بر روی مجموعه­ای از سیگنال­های EEG بدست آمده از 50 کودک ADHD و 26 کودک نرمال، به دقت 16/88 درصد منجر شد که نسبت به کارهای مشابه، از قدرت تشخیص بالایی برخوردار می­باشد. کلمات کلیدی اختلال بیش فعالی، الکتروانسفالوگرافی، ماشین بردار پشتیبان (SVM)، تئوری آشوب روش در این پژوهش تعداد 76 کودک و نوجوان در محدوده ی سنی 4 تا 15 سال در کلینیک دکتر محمد بهداد (متخصص اعصاب و روان) شرکت نمودند. این افراد توسط روانپزشک مورد مصاحبه بالینی قرار گرفته و طبق معیارهای سنجشDSM-5 به دو گروه 50 و 26 نفره ADHD و نرمال تقسیم شده­اند. از نمونه­های موجود، سیگنال EEG به مدت سه دقیقه در سه مرحله چشم باز (EO)، چشم بسته (EC) و فعالیت (CT) ثبت گردید. از سوی دیگر، تئوری آشوب یک ابزار قدرتمند در زمینه تشخیص بیماری های مختلف است (Khodadadi et al., 2017) که به دلیل ماهیت غیرخطی و آشوبناک سیگنال­های EEG می­تواند در زمینه تشخیص بیماری­های مغزی به کار رود. شاخص­های آشوبی استفاده شده شامل نمای لیاپانوف، آنتروپی نمونه و آنتروپی فازی است. نمای لیاپانوف (LE)معیاری برای تشخیص میزان سرعت واگرا شدن دو نقطه نزدیک هم روی یک مسیر حالت با گذشت زمان است (Broer and Taken, 2009). آنتروپی نمونه (SampEn) میزان منظم بودن و یا پیچیده بودن سری های زمانی را مورد ارزیابی قرار می­دهد (Lake et al., 2002). آنتروپی فازی(FuzzyEN) تئوری مجموعه فازی را در تعیین میزان نامنظمی­ها و پیچیدگی­های سیگنال­ها و سیستم­ها به کار می­برد (Yeniyayla et al., 2011). نتایج پیش پردازش سیگنال EEG: از آنجایی که سیگنال EEG تحت تاثیر نویز و آرتیفکت قرار می­گیرد و با توجه به حجم بالای داده­ها سعی بر آن شد که 10ثانیه از سیگنال های که فاقد نویز و آرتیفکت هستند را انتخاب کنیم. همچنین از آن­جایی­که حالت EC نسبت به دو حالت دیگر نویز و آرتیفکت کمتری دارد، برای دستیابی به دقت بیشتر تمرکز روی این مرحله انجام گرفت. جدول 1. میانگین شاخص های آشوبی محاسبه شده برای نمونه های ADHD و Normal Normal ADHD شاخص های آشوبی 8516/0 9160/0 LE 4264/2 5201/2 SampEN 2407/1 4076/1 FuzzyEN نتایج بدست آمده برای هر یک از شاخص­های آشوبی در جدول 1 بیانگر تفاوت معنادار بین افراد با اختلال بیش فعالی و نرمال می­باشد که این تفاوت تایید کننده ماهیت آشوبی سیگنال­های EEG در افراد ADHDاست و می­تواند توانایی شاخص­های ارائه شده در افتراق این دو گروه را نشان دهد. برای ارزیابی ویژگی­های غیرخطی محاسبه شده در طبقه­بندی کودکان نرمال و ADHD، مجموعه داده­های به­دست آمده باید طبقه­بندی شوند. برای این منظور از SVM استفاده می­شود که این الگوریتم یکی از روش­های یادگیری تحت نظارت است که می تواند برای تحلیل داده­ها، شناسایی الگوها و طبقه­بندی استفاده شود. در طبقه بندی به کمکSVM به ترکیب دوتایی شاخص های آشوبی LE و FuzzyEn ، LE و SampEN، FuzzyEn و SampENپرداختیم و درصد دقت تشخیص برای هر یک از ترکیب شاخص های آشوبی محاسبه شد. جدول 2. نتایج حاصل از طبقه بندی SVM دقت ( % ) شاخص های آشوبی 84/86 LE, SampEN 53/85 LE , FuzzyEN 16/88 FuzzzyEN,SampEN در جدول (2) مقایسه بین میزان درصد دقت طبقه بندی SVM را نشان می دهد. که از این میان ترکیب دو شاخص FuzzzyEN, SampEN با مقدار 16/88 درصد از بالاترین قدرت تشخیص و طبقه بندی در SVM برخوردار می باشد. نتیجه گیری بیش فعالی یک اختلال رایج در کودکان است و تشخیص زود هنگام برای جلوگیری از عوارض آن مهم است. در این مقاله یک سیستم تشخیص به کمک کامپیوتر (CAD) برای تشخیص ADHD پیشنهاد شد از ترکیب شبکه عصبی SVM و شاخص­های آشوبی استفاده می­کند. سیستم پیشنهادی دارای قابلیت استفاده در تشخیص و طبقه­بندی داده­ها با درصد دقت بالایی می­باشد. تشخیص به کمک کامپیوتر یک ابزار کمکی است که در اختیار پزشک قرار می­گیرد و در تصمیم گیری نهایی به آن کمک می­کند و صرفاً یک ابزار جهت تشخیص بهتر و دقیق­تر است. پیشنهادات: به جزء طبقه بندی توسط SVM می توان از تفکیک کننده­های دیگری مانند: درخت تصادفی، طبقه­بند آدابوست و طبقه بند بیزین نیز استفاده کرد. ​مراجع Broer, H., Takens, F., 2009. Dynamical Systems and Chaos. Jornal of Springer. 172: 1-6. Buyck, I., Wiersema, J.R., 2014. Resting electroencephalogram in attention deficit hyperactivity disorder: Developmental course and diagnostic value, Psychiatry Res. 216(3): 391-397. Freeman, W.J., 1988. Strange attractors that govern mammalian brain dynamics shown by trajectories of electroencephalographic (EEG) potential, IEEE Trans Circuits Syst. 35(7): 781–783. Khodadadi, H., Khaki Sedigh, A., Ataei, M., Jahed Motlagh, M.R., Hekmatnia, A., 2017. Nonlinear Analysis of the Contour Boundary Irregularity of Skin Lesion Using Lyapunov Exponent and K-S Entropy. J. Med. Biol. Eng. 37(3):1-11.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یاسمن کیانی بروجنی | yasaman kiani boroujeni
falavarjan branch, islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی فلاورجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی فلاورجان (Islamic azad university of felavarjan)

علی اصغر رستگاری | ali asghar rastegari
falavarjan branch, islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی فلاورجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی فلاورجان (Islamic azad university of felavarjan)

حامد خدادادی | hamed khodadadi
khomeini shahr branch, islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر (Islamic azad university of khomeinishahr)


نشانی اینترنتی http://icsb2018.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-91-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها