دومین کنگره انفورماتیک پزشکی و هفتمین همایش سلامت الکترونیک

عنوان فارسی رضایت بیماران از سیستم نوبت دهی اینترنتی در بیمارستان های زاهدان (1397)
چکیده فارسی مقاله رضایت بیماران از سیستم نوبت دهی اینترنتی در بیمارستان های زاهدان (1397) دکتر یوسف مهدی پور1، مائده محمّدی*2، معصومه سارانی3 1-(دکتری انفورماتیک ، استادیار، مدیر گروه فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ایران) YAS532004@yahoo.com 2-(کارشناس فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ایران) M.Mohammadi5577@gmail.com 3-(کارشناس فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ایران) Masoom7404@gmail.com *نویسنده مسئول: زاهدان، میدان دکتر حسابی، بلوار جنت، پردیس دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده پیراپزشکی شماره تماس: 05433414550 M.Mohammadi5577@gmail.com Email: مقدمه: رضایت بیماران شاخص مهمی در سنجش کیفیت خدمات ارائه شده در مراکز درمانی بوده و کاهش زمان انتظار بیماران یکی از عوامل موثر در افزایش رضایت بیماران محسوب می شود. موسسات ارائه دهنده خدمات درمانی از جمله بیمارستانها با علم به این موضوع و هم چنین گسترش اینترنت و فناوری های مرتبط با آن، سعی در کاهش زمان انتظار با استفاده از سیستم های نوبت دهی اینترنتی دارند. لذا هدف از این مطالعه بررسی رضایت بیماران از سیستم نوبت دهی اینترنتی در بیمارستان های دارای وب سایت نوبت دهی اینترنتی زاهدان است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است. این پژوهش به صورت مقطعی بروی 200 نفر از بیماران مراجعه کننده به کلینیک های بیمارستان های دارای وب سایت نوبت دهی زاهدان، که به روش اینترنتی اخذ نوبت کرده بودند، انجام شد. بیماران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده شامل یک پرسش نامه ی سه قسمتی پژوهشگر ساخته بود؛ که روایی محتوی آن توسط 5 نفر از اساتید گروه فناوری اطلاعات سلامت زاهدان تائید گردید و پایایی آن به روش آزمون و باز آزمون و با ضریب آلفای کرونباخ 76/0 سنجیده شد. نحوه ی نمره دهی پاسخ ها جهت اندازه گیری، معیار لیکرت و از نوع 5 انتخابی در نظر گرفته شد. تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و توسط نرم افزار spssv.16 انجام گرفت. یافته ها: مطابق یافته های حاصل از این مطالعه 85 درصد شرکت کنندگان در این پژوهش به اینترنت دسترسی داشتند و 71 درصد آنها شخصاً اخذ نوبت اینترنتی نمودند. در مجموع میانگین مزایای سیستم نوبت دهی اینترنتی 26/3 بود که در سطح خوبی قرار داشت و از بین مزایا، بهترین مزیت با میانگین 66/3 از 5 مربوط به مزیت کاهش هزینه های رفت و آمد می شود. همچنین بعد تاثیر اجتماعی این سیستم با میانگین 22/3 از 5 در سطح خوبی قرار داشت. در این پژوهش رضایت عموم مردم با میانگین 12/3 در سطح خوبی قرار داشت. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که اکثر بیمارانی که از سیستم نوبت دهی اینترنتی برای اخذ نوبت استفاده نمودند از این سیستم رضایت داشتند و آنرا را در سطح خوبی ارزیابی نمودند. کلید واژه: بیمارستان، رضایت بیماران، سیستم نوبت دهی اینترنتی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Patients’ satisfaction Internet Booking System in Zahedan Hospitals (2018)
چکیده انگلیسی مقاله Patients’ satisfaction Internet Booking System in Zahedan Hospitals (2018) Dr. Yousef Mehdipour1, Maedeh Mohammadi 2*, Masoumeh Sarani3 1-PH.D in Informatics, Assistant Professor, Department of Information Technology, Zahedan University of -Medical Sciences, Zahedan, Iran; YAS532004@yahoo.com 2-Health Information Technology Expert, Faculty of Paramedicine, Zahedan University of Medical Sciences, Iran; M.Mohammadi5577@gmail.com 3- Health Information Technology Expert, Faculty of Paramedicine, Zahedan University of Medical Sciences, Iran; Masoom7404@gmail.com Abstract: Background: Patient satisfaction is an important indicator in assessing the quality of services provided in health centers and reducing waiting time for patients is one of the effective factors in increasing patient satisfaction. The providers of healthcare services, including hospitals, are aware of this issue, as well as the expansion of the Internet and its related technologies, try to reduce waiting times using Internet booking systems. Therefore, the aim of this study was to evaluate patients' satisfaction with the Internet booking system in hospitals with Zahedan internet booking web site. Materials and Methods: This is a descriptive-analytic study. This cross-sectional study was conducted on 200 patients who referred to clinics of hospitals with a booking website, which were taken online. Patients were selected by simple random sampling method. The data gathering tool was a researcher-made three-part questionnaire. Its validity was confirmed by 5 faculty members of Zahedan Health Information Technology Group and its reliability was tested by open-test and Cronbach's alpha coefficient was 0.76. The method of scoring the responses to measure, Likert criterion and the selected type 5 was considered. Data analysis was performed using descriptive statistics (frequency, mean, standard deviation) and using spssv.16 software. Results: According to the findings of this study, 85% of the participants in the study had access to the Internet, and 71% of them had personally taken turns. In total, the average benefits of the Internet rotation system were 3.26, which was in a good level, and from among the benefits, the best advantage with an average of 3.66 out of 5 was that of reducing the cost of travel. The social impact of the system was also at a good level with an average of 3.22 out of 5. In this research, the satisfaction of the general public was at a good level with an average of 3.12. Conclusion: The present study showed that most patients who used the internet booking system to take turns were satisfied with this system and assessed it well. Keyword: Hospital, Internet Booking System, Patient Satisfaction Correspondence: Dr. Hesabi Square, Janat Blvd, Pardis, Medical Sciences University, Paramedical Faculty, Zahedan, Iran Tel: +985433414550 E-mail: M.Mohammadi5577@gmail.com
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بیمارستان, رضایت بیماران, سیستم نوبت دهی اینترنتی

نویسندگان مقاله yousef mehdipour - zahedan university of -medical sciences

maedeh mohammadi - zahedan university of -medical sciences

masoumeh sarani - zahedan university of -medical sciences


نشانی اینترنتی http://mieh-2018.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-327-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها