|
دومین کنگره انفورماتیک پزشکی و هفتمین همایش سلامت الکترونیک
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نظرات دانشجویان پرستاری در خصوص ملاحظات حرفه ای - اخلاقی استفاده از رسانه های اجتماعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: ساختار و فرهنگ خاص حوزه سلامت با توجه به محرمانگی اطلاعات و رعایت حریم شخصی بیماران ارتباطات بین حرفه ای را با محدودیت روبرو می سازد در حالیکه ارتباطات بین حرفه ای در این حوزه به دلیل نیاز بیماران و حرف وابسته ضروری و اجتناب ناپذیر است . در این پژوهش به بررسی نظرات دانشجویان پرستاری در خصوص ملاحظات حرفه ای - اخلاقی استفاده از رسانه های اجتماعی در حرفه پرستاری پرداخته شد. روش کار: این مطالعه به صورت کاربردی - مقطعی در سال 1396صورت پذیرفت. جامعه پژوهش 217 نفر از دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که بر اساس مطالعه منابع مرتبط طراحی شد. اعتبار صوری و اعتبار محتوی پرسشنامه با نظر 4 نفر از اساتید مرتبط تائیدگردید. برای تعیین پایایی، پرسشنامه بین 15 نفر از جامعه پژوهش توزیع شد و پایایی آن 70 %محاسبه شد. داده های گردآوری شده با نرم افزار spss16 با استفاده از روش های آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: از217 نفر152 دانشجو در پژوهش مشارکت که100نفر( 65.8درصد) زن و میانگین سنی افراد 21 سال بودند. نظرسنجی در خصوص اصول اخلاقی حرفه ای نتایج ذیل که عبارتند از 1- احترام به ارزشها و عقاید قومی و فرهنگی بیماران و همکاران با125نفر موافق(82.2% ) 2- عدم استفاده از هویت دیگران با 122نفر موافق(80.3%) 3- بیان هدف و پیامدهای ممکن قبل از انتشار اطلاعات حرفه ای با 114 نفر موافق(75%) 4- حفظ تصویر حرفه ای در تعاملات آنلاین با 112 نفر موافق(73.7%) 5- مجزا نمودن پروفایل حرفه ای از شخصی و اینکه فقط افراد قابل اعتماد به آن دسترسی داشته باشند با 108 نفر موافق (71.1%) 6- عدم ارسال نظرات منفی در خصوص همکاران و برقراری ارتباط موثر با104 نفر موافق(68.4% ) 7- عدم ارتباط و برقراری دوستی با بیمار از طریق اکانت شخصی با101 نفر موافق (66.4% )را نشان داد. نتیجه گیری: از آنجائیکه در حرفه پرستاری، بیمار در یک طرف رابطه بین بیمار و پرستار وجود دارد نظر سنجی نشان داد که اکثریت احترام به ارزشهاو عقاید قومی و فرهنگی بیماران را مدنظر قرار داده و از طرفی عدم ارتباط و برقراری دوستی با بیمار از طریق اکانت شخصی کمترین میزان را به خود اختصاص داده است. سازمان های مراقبت بهداشتی با توجه به ارتباط تنگاتنگی که با مشتریان خود یعنی بیماران دارند و حقوق بیماران در اولویت قرار دارد لذا توصیه می گردد این سازمان ها در راستای تدوین گایدلاین سازمانی یا ملی جهت استفاده صحیح رسانه های اجتماعی به منظور پیشگیری از خطاهای قانونی و اخلاقی حرکت تا بتواند رعایت اصول اخلافی و حرفه ای در هنگام استفاده از رسانه اجتماعی ارتقاء دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
rangraz jeddi -
seyedeh razieh -
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mieh-2018.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-62-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
دوره مرتبط |
کنفرانس مرتبط |
فهرست کنفرانس ها
|