دومین کنگره انفورماتیک پزشکی و هفتمین همایش سلامت الکترونیک

عنوان فارسی مهندسی مجدد فرایندهای مدیریت تجهیزات مصرفی در سازمان های ارائه دهنده خدمات درمانی با رویکرد برقراری تعامل بین سیستم های اطلاعاتی درگیر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مدیریت تجهیزات مصرفی یکی از چالش های مهم در سیستم های ارائه دهنده خدمات درمانی است چرا که تاثیر زیادی در عملکرد سازمان از نظر نتایج بالینی و مالی دارد. هدف از این مقاله، در مرحله اول شناخت فرایندهای موجود مرکز آموزشی درمانی در زمینه زنجیره تامین و توزیع تجهیزات مصرفی و مستند سازی آنها، در مرحله دوم شناسایی مشکلات فرایندهای جاری و منشا بروز آنها بوده و در مرحله سوم مهندسی مجدد فرایند های جاری در راستای رفع مشکلات شناسایی و ارائه پیشنهاداتی برای برقراری تعامل بین سیستم های اطلاعاتی درگیر انجام شده و برای سنجش عملکرد نهایی شاخص هایی طراحی گردیده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع اقدام پژوهی است. در مرحله اول به منظور شناخت فرایندهای موجود، نظرات کارشناسان ذیربط و کاربران نهایی و نیز تجربیات مستند شده سازمان در قالب خط مشی ها دریافت گردید و با استفاده از استاندارد BPMN در نرم افزار Paradigm مدلسازی شد. در مرحله دوم برای شناسایی مشکلات فرایندهای جاری جلسات Focus group با حضور همه صاحبان فرایند برگزار شد و مدل های تولید شده از فرایند های جاری در این جلسات مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات شناسایی شده مستند گردید. در مرحله سوم ضمن بررسی اقدامات انجام گرفته در سایر مطالعات در خصوص هر یک از مشکلات و بر اساس راه حل های پیشنهادی در جلسات Focus group ، مهندسی مجدد فرایندهای جاری صورت پذیرفته و نتیجه بدست آمده مدلسازی شده و شاخص هایی به منظور سنجش میزان اثر بخشی فرایندهای بهبود یافته طراحی شد. یافته­ها: فرایندهای جاری در زمینه تامین و توزیع لوازم مصرفی از دید کلان شامل فرایند درخواست لوازم مصرفی از بخشهای درمانی و اتاق عمل، فرایند تحویل لوازم مصرفی توسط داروخانه به بخش های درمانی و اتاق عمل، فرایند درخواست لوازم مصرفی توسط داروخانه از انبار، فرایند تامین کالا توسط انبار، فرایند ثبت کالای ورودی، و فرایند ثبت اطلاعات مالی لوازم مصرفی و محاسبات تعهدات بیمه در قبال آنها توسط اداره درآمد و بیمه گری می باشد. فرایند های جاری در شش حوزه (بلوک) از عملکرد مورد انتظار برخوردار نبودند. راه حل های پیشنهادی و ملزومات مهندسی مجدد هر بلوک فرایندی در راستای ارتقا عملکرد ، تدوین شد که از آنجمله می توان به ایجاد فرایندهایی برای ردگیری تجهیزات مصرفی گران قیمت ولی کم بسامد در اتاق عمل و نیز ارائه راهکارهایی برای برقراری ارتباط معنایی بین کدهای مختلف استفاده شده توسط سازمان های متعدد درگیر در زنجیره تامین و توزیع اشاره نمود. نتیجه­گیری شناسایی مسیر های درخواست و مصرف لوازم مصرفی و مدلسازی فرایندهای مرتبط با آنها منجر به افزایش کیفیت و دقت خدمات ارائه شده در زنجیره تامین و توزیع دارو و لوازم مصرفی می گردد. استفاده از راهکارهای فن آوری اطلاعات و جایگزینی روش های دستی با روش های نرم افزاری می تواند بواسطه یکپارچه‍ سازی روند تولید درخواست ها، قابلیت برنامه ریزی در تامین کالاها را افزایش داده و امکان تولید داشبورد های مدیریتی به منظور پیگیری روندهای عرضه و تقاضا و در نهایت مدیریت موثر منابع را فراهم آورد. کاربرد ابزارهای مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ایجاد ارتباط معنایی بین سیستم های کدگذاری مختلفی که در زنجیره تامین و توزیع استفاده می شود می تواند مزایایی از جمله حذف فرایندهای زائد و قابلیت ردگیری دقیق نمونه های مختلف کالا را به همراه داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Reengineering of consumer equipment management processes in healthcare provider organizations with the approach of interacting between involved information systems
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Consumption of equipment management is one of the major challenges in health care provider systems as it has a significant impact on the performance of the organization in terms of clinical and financial outcomes. The purpose of this paper is to firstly identify existing processes in the supply and distribution chain of medical equipment and document it and in the second stage, identification of the problems of current processes and their origin, and in the third stage, reengineer the current processes in order to solve the identification problems. And providing suggestions for interacting between the involved information systems and designed indicators for measuring the final performance. method: This is a case study. In the first step, in order to understand the existing processes, the views of relevant experts, as well as documented experiences of the organization were modeled using the BPMN standard in Paradigm software. In the second phase, in order to identify the problems of the current processes, the Focus group meetings were held with all the process owners, and the models produced from the current processes were examined and the identified problems were documented. In the third step, while reviewing the actions taken in other studies on each of the problems and based on the proposed solutions in the Focus group sessions, re-engineering of the current processes has been done and the obtained results have been modeled and indicators for measuring the effectiveness of the improved design processes. Results: Current processes in the field of supply and distribution of consumer goods from the macro perspective include the process of requesting supplies from the Wards and Operating Rooms, the process of delivery of supplies by the pharmacy to the Wards and Operating Rooms, the process of requesting supplies from the pharmacy from the warehouse, the process of supplying the goods by the warehouse, the process registration of goods, and the process of recording the financial information of supplies and calculating the insurance obligations towards them by the income and insurance authority. Current processes in six domains (blocks) did not have expected performance. Proposed solutions and requirements for reengineering of each process block have been developed in order to improve performance, including the establishment of processes for tracking expensive, but low frequency consumables in the operating room as well as providing solutions for the semantic communication between the different codes used by many organizations involved in supply and distribution chain. Conclusion Recognition of demand paths and modeling of related processes leads to an increase in the quality and accuracy of services provided in the supply chain and distribution of medicines and consumables. The use of IT solutions and the replacement of manual methods with software methods can, by integrating the process of production of requests, increase the planning capability of supplying goods and allow the production of management dashboards to track supply and demand trends and ultimately provide effective resource management. Brought up The application of IT-based tools and the creation of semantic linkages between the various coding systems used in the supply and distribution chain can have the benefits of eliminating redundant processes and the ability to trace accurately the various product samples.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مهندسی مجدد, زنجیره تامین و توزیع, سیستم اطلاعات بیمارستانی

نویسندگان مقاله -


نشانی اینترنتی http://mieh-2018.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-186-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها