|
دومین کنگره انفورماتیک پزشکی و هفتمین همایش سلامت الکترونیک
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی و ارزیابی بازی جدی آموزشی، به منظور آموزش بستن مهارت های جراحی به رزیدنتهای زنان و زایمان |
|
چکیده فارسی مقاله |
ناهید شریف زاده1، معصومه میرتیموری1و2، فاطمه تارا3، حامد تابش4، محمود تارا5* انفورماتیک پزشکی، گروه انفورماتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران، SharifzadehN941@mums.ac.ir زنان و زایمان، گروه زنان و زایمان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران، MirteimouriM@mums.ac.ir زنان و زایمان، گروه زنان و زایمان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران، TaraF@mums.ac.ir انفورماتیک پزشکی، گروه انفورماتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران، TabeshH@mums.ac.ir مشهد، دانشگاه علوم پزشکی، گروه انفورماتیک پزشکی، TaraM@mums.ac.ir * نویسنده مسئول: شماره تلفن: +985138002428، ایمیل: smtara@gmail.com مقدمه: خونریزی پس از زایمان یکی از علل اصلی مرگ و میر مادران پس از زایمان به حساب می آید. به گونه ای که طبق گزارش WHOاز هر چهار مرگ مادری یک مرگ بر اثر خونریزی پس از زایمان است. بستن شریان رحمی و تخمدانی در بیش از 90 درصد از موارد موفقیت آمیز است. از این رو آموزش مرحله به مرحله و آکادمیک بستن شریان رحمی و تخمدانی به رزیدنت های زنان و زایمان ضروری به نظر می رسد. امروزه مطالعات نشان می دهند آموزش از طریق ابزار فناوری اطلاعات نسبت به آموزش سنتی بصورت معناداری مفید است. از جمله این ابزار می توان به بازی های جدی اشاره کرد. بازی های جدی به بازی هایی اطلاق می شود که هدفی جدی از جمله آموزش را دنبال می کنند و جای خود را در حوزه ی سلامت باز کرده اند. مطالعات گسترده ای حاکی از آن هستند بازی های جدی در آموزش مثبت دیده شده اند. در این مطالعه یک بازی جدی آموزشی با هدف بستن شریان رحمی و تخمدانی طراحی شده است. هدف از این مطالعه بررسی ارزیابی واسط کاربری این بازی است. روش: در این مطالعه، ما با استفاده از موتور بازی ساز Unity 3d V0.5 و Photoshop CS5، یک بازی آموزشی جدی شامل ویژگی های بازخورد و تکرار توسعه داده ایم. به منظور ارزیابی واسط کاربری بازی، از پرسشنامه استاندارد بررسی واسط کاربری در چهار بعد: جذابیت ،کاربرد پذیری، قابلیت اداره و گرافیک اسفاده کردیم. پنج نفر از افراد خبره در زمینه زنان و زایمان، پس از تعامل با بازی، اقدام به پر نمودن پرسشنامه کردند. نتایج: فاکتور قابلیت اجرا بیشترین امتیاز را در میان فاکتورها کسب کرد. همچنین ارزیاب ها پیشنهاد اضافه شدن دکمه بستن را در بازی ارائه دادند. از میان سوالات پرسشنامه، پرسش تصاویر استفاده شده در بازی به آسانی قابل درک بودند؟ بیشترین امتیاز را دریافت کرد و کمترین امتیاز مربوط به پرسش آیا بستن بازی براحتی امکان پذیر بود؟ گزارش شد. بحث: بازی های جدی آموزشی، به عنوان رویکرد جدید آموزشی در سلامت می تواند برای دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد. این بازی ها می توانند بصورت ابزاری کاربردی و با قابلیت اجرای بالا در مراکز آموزشس سلامت به کار گرفته شوند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
-
-
-
-
-
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mieh-2018.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-213-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
دوره مرتبط |
کنفرانس مرتبط |
فهرست کنفرانس ها
|