|
دومین کنگره انفورماتیک پزشکی و هفتمین همایش سلامت الکترونیک
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی کاربردپذیری اپلیکیشن آموزشی خودمراقبتی مبتنی بر موبایل برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: علی رغم اینکه رفتارهای خودمراقبتی به عنوان یکی از عوامل اصلی تعیین کننده در کنترل پرفشاری خون و پیشگیری از عوارض آن محسوب می شود اما میزان مشارکت در خود مراقبتی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون نسبتا پایین است. برنامه های سلامت همراه و بطور اخص اپلیکیشن های آموزشی خودمراقبتی می توانند به عنوان ابزاری جهت آموزش، پایش و کنترل فشارخون یاری رسان بیماران مبتلا به پرفشاری خون باشند. برای داشتن مقبولیت و اثربخشی مطلوب لازم است که این برنامه ها کاربردپذیر باشند در غیر اینصورت نادیده گرفته شده و در رسیدن به اهداف مورد نظر با شکست مواجه خواهند شد. لذا این پژوهش با هدف ارزیابی کاربردپذیری اپلیکیشن آموزشی خودمراقبتی برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و مداخله ای تک گروهی در سال 1396 انجام شده است. اپلیکیشن آموزشی خودمراقبتی براساس چرخه توسعه سیستم های اطلاعاتی شامل تحلیل، طراحی، پیاده سازی و ارزیابی ایجاد شد. در فاز ارزیابی 52 بیمار مبتلا به پرفشاری خون که در مطالعه شرکت داشتند کاربردپذیری اپلیکیشن را ارزیابی نمودند. ارزیابی کاربردپذیری اپلیکیشن براساس پرسشنامه منعم و همکارانش انجام شد. پرسشنامه استفاده شده دارای محورهای قابلیت یادگیری (6 سوال)، بهره وری (4 سوال)، خطا (3 سوال) و رضایت (5 سوال) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 19 و آماری توصیفی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان دادند که بیشترین میانگین مربوط به محور رضایت (34/0 ± 27/4 ) و پس از آن به ترتیب قابلیت یادگیری (26/0 ± 01/4)، بهره وری (41/0 ± 00/4) و نهایتا کمترین میانگین مربوط به محور خطا (46/0 ± 91/3) بوده است. عبارت سرعت بارگذاری صفحات برنامه سریع است (60/0 ± 60/4) در محور رضایت و کمترین میانگین مربوط به نرم افزار برای یادگیری و استفاده از آن آموزش مناسبی را ارائه می دهد (60/0 ± 64/2) در محور قابلیت یادگیری می باشد. همچنین کاربردپذیری اپلیکیشن درکل از دیدگاه کاربران با میانگین نمره 21/0± 07/4 در حد مطلوبی ارزیابی شده است. نتیجه گیری: بنظر میرسد این اپلیکیشن با آموزش موارد لازم برای خودمراقبتی بیماران و فراهم آوردن قابلیت های دیگر از قبیل هشدار زمان مصرف دارو و امکان پایش مقدار فشارخون و وزن خود بصورت نمودار ضمن افزایش آگاهی بیماران برای تبعیت از رفتارهای خودمراقبتی، باعث ایجاد انگیزه برای استفاده از اپلیکیشن و در نتیجه مفید، کارآمد و رضایت بخش بودن آن شده است؛ هر چند بنظر می رسد لازم است این ابزار از منظر خطا مورد بازبینی قرار گرفته و اصلاحات احتمالی لازم اعمال شده تا بتواند در سطح وسیع جهت مداخلات پیشگیرانه معاونت های بهداشتی در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Usability evaluation of an educational self-care mobile-based application for hypertensive patients |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Although self-care behaviors are one of the main determinant factors in controlling hypertension and preventing its complications, self-care compliance is relatively low. Mobile health applications (apps) are helpful devices for care delivering. An educational self-care mobile-based app can help hypertensive patients to control, monitor and prevent complications of hypertension. To be accepted by users, an app should be usable, otherwise it would be neglected and fail to help performing the tasks. Thus the aim of this study is to evaluate usability of the designed educational self-care mobile-based app for hypertensive patients. Method: This one group before- after study was conducted in 2017. The app was developed based on development cycle of information systems including analysis, design, implementation, and evaluation. 52 hypertensive patients from heart clinic affiliated to Shiraz University of Medical Sciences (SUMS) participated in evaluation phase. To evaluate usability Monem et al. questionnaire was applied. Learnability (6 questions), efficiency (4 questions), error (3 questions), and satisfaction (5 questions) were the questionnaire dimension. Data were analyzed using SPSS 19 and descriptive analysis. Finding: The results showed that the most average was related to satisfaction (34/0 ± 27/4) and then learnability (26/0 ± 01/4), and efficiency (41/0 ± 00/4) respectively; error gained the least average (46/0 ± 91/3). Among satisfaction phrases “loading of the app pages is fast” achieved the most average (60/0 ± 60/4) and “the app provides appropriate instruction for learning and using it” ,in learnability dimension, earned the least average (60/0 ± 64/2). The total average of usability was 4.07±0.21 regarding as usable. Conclusion: Apparently by instructing the required material about self-care and providing other capabilities like drug reminder and displaying blood pressure changes as a chart, the app could increase patient’s awareness about the self-care behaviors adherence in addition to motivate them to deploy the app and cause the app efficiency, usefulness, and satisfactory as a result. However it is better to revise the app for improving “error” dimension if it is supposed to be applied in a larger population like preventive interventions of health deputies, general practitioners, and cardiologists. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
سلامت همراه,خودمراقبتی, پرفشاری خون,کاربردپذیری |
|
نویسندگان مقاله |
سحر زارع | sahar zare department of health information management, kashan university of medical science دانشگاه علوم پزشکی کاشان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
اعظم اصلانی | azam aslani department of health information science, shiraz university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
ریتا رضایی | rita rezaee department of health information science, shiraz university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
محمد شیردلی | mohammad shirdeli department of health information science, shiraz university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mieh-2018.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-147-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
دوره مرتبط |
کنفرانس مرتبط |
فهرست کنفرانس ها
|