دومین کنگره انفورماتیک پزشکی و هفتمین همایش سلامت الکترونیک

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی استفاده از تلگرام و پیامک بر افزایش اگاهی و سواد سلامت دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه : سواد سلامت، ظرفیت هر فرد برای کسب، تفسیر و درک اطلاعات اولیه و خدمات سلامتی در راستای تصمیم گیری مناسب تعریف می شود. با وجود گسترش استفاده از ابزارهای اطلاعاتی از قبیل شبکه های مجازی و امکانات تلفن موبایل برای ارتقای سواد سلامت، هنوز اثر بخشی هر کدام از این روشها به قدر کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است. ااین مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش با دو روش شبکه مجازی تلگرام و پیامک بر افزایش اگاهی و سواد سلامت دانشجویان انجام شد. روش بررسی : مطالعه نیمه تجربی با 54 دانشجوی فن آوری اطلاعات سلامت در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1396-1397 انجام شد. دانشجویان به صورت سرشماری انتخاب و در قالب دو گروه از طریق کانال تلگرام و پیامک به مدت دو ماه آموزش دیدند. برای سنجش سواد سلامت شرکت کنندگان از یک پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. سوالات در 7 گروه تغذیه، سلامت روان، سلامت جنسی، دهان و دندان، انواع داروها، انواع بیماری ها و سلامت عمومی دسته بندی شدند. روایی پرسش نامه با روش اعتبار محتوا و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ 90درصد تعیین گردید. سواد سلامت شرکت کنندگان در دو مرحله قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی سنجیده شد. پیامک های ارسالی حاوی متن های آموزشی خلاصه و پیام های ارسالی در کانال تلگرام شامل: متن، تصویر، فیلم بود. داده ها به کمک نرم افزار SPSS و آزمون های آمار توصیفی، تی مستقل و زوج تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها : شرکت کنندگان گروه تلگرام 27 دانشجو (11 پسر و 16 دختر ) با میانگین سن 21 سال بود. شرکت کنندگان گروه پیامک 27 دانشجو (8 پسر و 19 دختر ) با میانگین سن 23 سال بود. نتایج نشان داد در ابتدا آگاهی و دانش سلامت در دو گروه تفاوت معناداری نداشت(p>0.05). نتایج افزایش معناداری در میانگین نمره آگاهی و دانش سلامت گروه تلگرام نسبت به گروه پیامک در تمام حیطه های پرسش نامه را نشان داد(p>0.05). نتیجه گیری : با توجه به افزایش روز افزون استفاده از شبکه های مجازی استفاده از این بستر برای آموزش میتواند مفید باشد. در این شبکه ها با توجه به پشتیبانی از انواع داده ها مانند : متن، تصویر، فیلم و صدا آموزش به صورت موثرتر اتجام میشود. لذا پیشنهاد میشود در برنامه های آموزش سلامت از شبکه های مجازی به عنوان ابزای مناسب استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله -

-

-

-


نشانی اینترنتی http://mieh-2018.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-135-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها