مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری

عنوان فارسی تاثیرنظارت بالینی گروهی بر فرایند آموزش به بیمار: یک ارزشیابی جامع در سطح بیمار، سازمان و کارکنان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش به بیمار از نقش های مهم پرستاران است که اجرای صحیح آن می تواند موجب کاهش اضطراب، هزینه ها، طول مدت بستری بیماران و افزایش رضایت بیماران از مراقبتهای بهداشتی گردد[1]. با اینکه تلاش های بسیاری برای برطرف نمودن موانع آموزش به بیمار شده است اما هنوز رضایت ناکافی بیماران از عملکرد آموزشی پرستاران کمبود انگیزه شغلی در پرستاران از مشکلات پیش روی فرایند آموزش به بیمار است. [2] با توجه به اینکه فرایند اموزش به بیمار یک فرایند چند وجهی است، مساله ای که باید مورد توجه قرار گیرد توجه به برایندهای آن در سطح کارکنان و سازمان است. نتایج مطالعات نشان داده اند بخشی از موانع آموزش به بیمار در حیطه پرستاری کمبود وقت، کمبود پرستار و انکار وظیفه، مشکلات اقتصادی و اضافه کاری های خسته کننده، نبودن انگیزه شغلی و کمبود آگاهی در زمینه آموزش به بیمار و در حیطه مدیریتی عدم نظارت بر عملکرد آموزشی پرستاران، عدم پیگیری اجرای آموزش به مددجو در محیط بالینی و عدم اعتقاد مسئولین به ضرورت اجرای آموزش به بیمار[4] و[3] می باشد. بنابراین طراحی و اجرای برنامه های آموزشی که علاوه بر بیمار در ابعاد کارکنان و سازمان اثرگذار باشد ضروری است. نظارت بالینی فرآیند پشتیبانی، حرفه ای و یادگیری است که با کمک همکاران با تجربه و آگاه به منظور توسعه عملکرد پرستاران انجام می شود.[5] هدف از نظارت بالینی ارتقا عملکرد پرستاری [6] و ارتقا کیفیت مراقبت از بیمار است [7]. مطالعات نشان داده است که نظارت فردی و گروهی زیر بنای پرستاری است [8]. آگاهی از مشکلات، نگرانی ها و محدودیت های کاری مشابه همکاران در انجام وظایف حرفه ای باعث خارج شدن پرسنل از انزوا و افزایش انگیزه آنها شده و امکان بحث در مورد مسائل حرفه ای را فراهم می کند[9]. این روش علاوه بر تاکید بر جنبه های قانونی و هدایتی با ابعاد آموزشی و حمایتی و کمک به تسهیل یادگیری نیز، باعث توسعه و ارتقای مهارتهای حرفه ای افراد در ارائه مراقبتها خواهد بود[11]. از آنجا الگوی آموزش نظارت بالینی یک الگوی حمایتی و آموزشی در نظارت است هدف این مطالعهارزشیابی پیامد اجرای نظارت بالینی گروهی در سطح بیمار، سازمان و کارکنان می باشد. مواد و روش ها(پیوست1): پژوهش یک تحقیق نیمه تجربی از نوع یک گروهه قبل و بعد است که بر روی 35 پرستار و 94 مادران کودک بستری در بخش جراحی و نفرولوژی بیمارستان دکتر شیخ مشهد در سال 1394 انجام شد. ابزار گرد آوری داده ها شامل فرم اطلاعات دموگرافیک بیماران و پرستارانﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ انگیزشی- بهداشتی هرزبرگ و پرسشنامه بررسی رضایتمندی بیماران از عملکرد آموزشی پرستار بود. مداخله در 3 مرحله انجام گردید. مرحله اول از پرستاران بالینی 3 پرستار به عنوان رابط آموزشی انتخاب شدند، این رابطین در 2 جلسه 6 ساعته آموزش داده شدند. عناوین آموزشی شامل تحلیل مراوده ای،اصول و روشهای نظارت بالینی، روشهای انگیزش دهی در نظارت بالینی، تکنیکهای ارائه بازخورد در نظارت بالینی و کیفیت آموزش به بیمار بود. ابزار های هدایتی مورد نیاز در اجرای طرح تهیه و تدوین شدند. پیش آزمون شامل بررسی وضعیت فعلی، انجام شد. مرحله دوم با تاکید بر اجرای نظارت بالینی گروهی بر عملکرد آموزشی پرستاران توسط رابطین آموزشی با 12 جلسه نظارتی در مدت 3 ماه وهر ماه 4 جلسه برنامه ریزی شده برگزار گردید. در مرحله سوم اجرای نظارت بالینی گروهی پس آزمون انجام شد. تجزیه تحلیل داده ها توسط نرم افزار spss ویرایش 16 انجام شد . توسط آزمون های کلموگروف اسمیزنوف و شاپیروویلک ، نرمال بودن متغییر های کمی تعیین شد. مقایسه نمرات رضایتمندی بیماران از عملکرد آموزشی پرستاران و کیفیت ثبت آموزش به بیمار ، از آزمون ویلکاکسون و مقایسه نمره انگیزش شغلی پرستاران از آزمون تی زوجی استفاده شد . نتایج: آزمون من ویتنی نشان داد بین میانگین نمره رضایتمندی در مرحله قبل از مداخله 1/21±7/28 و بعد از مداخله 8/29±0/49 تفاوت آماری معنی داری وجود دارد (001/0>P). آزمون نشان داد که بین میانگین نمره عملکرد آموزشی پرستاران در مرحله قبل از مداخله 4/13±6/83 و مرحله بعد از مداخله 7/9±5/89 تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت(087/0=P). نمره عملکرد آموزشی پرستاران، نتیجه آزمون آماری فیشر نشان داد فراوانی سطوح عملکرد آموزشی پرستاران در دو مرحله، تفاوت معنی داری دارد (035/0=p). آزمون من ویتنی نشان داد میانگین نمره کیفیت ثبت آموزش به بیمار در مرحله قبل از مداخله 2/9±03/80 و بعد از مداخله 7/8± 95/91 تفاوت آماری معنی داری بین دو مرحله نشان داد(001/0>p). میانگین درصد نمره انگیزه شغلی مرحله قبل از مداخله 92/0±08/3 و مرحله بعد از مداخله 88/0±34/3بود. نتایج نشان داد هیچکدام از این ابعاد تفاوت معنی داری بین دو مرحله قبل و بعد از مداخله وجود نداشت(05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Impact of Group Clinical Supervision on Patient Education Process: A Comprehensive Assessment of Patients, Staff, and Organization Dimensions
چکیده انگلیسی مقاله Background: The most important barriers to patient education are nurses’ poor motivation and training, and poor quality of managerial supervision. Clinical supervision could be a powerful tool for overcoming these barriers. However, the associated patient, staff, and organization-related outcomes still require further research.In the recent years, researchers have planned, tested, and implemented several interventions based on one-to-one training, group training, use of pamphlets, and clinical supervision with the goal of enhancing nurses’ performance in terms of patient education. Based on the studies examining the outcomes of patient education from the patients’ perspectives, the aforementioned interventions improve the patients’ satisfaction with the education performance of nurses . However, since patient education is a multidimensional process, its outcomes at staff and organization levels are also worthy of consideration. Aim: The present study aimed to evaluate the patient-, staff-, and organization-related outcomes of group clinical supervision with the goal of improving patient education. Method: This quasi-experimental study was conducted on 35 nurses and mothers of 94 children admitted to the surgery and nephrology wards of Dr. Sheikh Hospital, Mashhad, Iran, in 2016. A 3- month clinical supervision program consisting of support, education, feedback, and facilitation stages was implemented with the assistance of education facilitators. Accordingly, the number of the participating mothers (for the proper evaluation of patient’s satisfaction) was calculated as 94 cases per stage (i.e., pre-intervention and post-intervention). Furthermore, 30-35 cases were determined for the participating nurses (for the proper evaluation of education performance) and medical records to be investigated (for the proper evaluation of education documentation). The inclusion criteria for the nurses were the bachelor’s or master’s degree in nursing and a minimum of one year of work experience at Dr. Sheikh Hospital. The inclusion criteria for the patients were: 1) age of 1-15 years, 2) admission to Surgery or Nephrology Ward, and 3) presence of the mother for filling out the consent forms in the cases where the child was younger than 12 years old. On the other hand, the exclusion criteria for the nurses entailed refusal to continue partaking in the research and absence for more than 2 h of the 12-hour program. In addition, the exclusion criteria for the patients were refusal to participate in the research and deterioration of patient’s health or death. The data collection instruments were the questionnaire of patient satisfaction with nurses’ education, Herzberg’s job motivation questionnaire, and the checklists for the observation of education performance and quality of education documentation. The data were collected using the questionnaire of patient’s satisfaction with nurses’ education, Herzberg’s job motivation questionnaire, and the checklists of nurses’ education performance and quality of education documentation. Data analysis was performed by Mann-Whitney U test, Fisher’s exact test, and independent-t test in SPSS, version 14. Results: TAccording to the results, the mean age of the participating nurses was 30.3±6.7 years. All participating nurses were female and had a bachelor’s degree. About 54% of the nurses were employed as part of national nurse training program. The mean ages of the mothers who participated in the pre- and post-intervention surveys were 31.9±7.3 and 32.0±2.6 years, respectively. The results of the Mann-Whitney U test showed no significant difference between the mean ages of mothers at these two stages (P=0.69). The mean ages of the hospitalized children at the pre- and post-intervention stages were 5.2±3.8 and 5.6±4.1 years, respectively. The Mann-Whitney U test revealed no significant difference between the mean ages of children at these stages (P=0.67). The demographic characteristics of the children and mothers before and after the intervention were homogeneous . Implications for Practice: Group clinical supervision could improve the quality of education documentation, nurses’ education performance, and patients’ satisfaction with provided education. Implications for Practice This study examined the patient-, nursing staff- and organization-related outcomes of implementing a clinical supervision program. The findings of this study can be utilized by nursing directors to plan a group clinical supervision program with a professional development and support approach in order to improve the quality of patient education, patient’s satisfaction, and nurses’ occupational motivation. Acknowledgments We are grateful to all the participants who volunteered to take part in this investigation. The present study is part of the research plan No. 930954, approved by the Research Deputy of Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. Hereby, the authors express their gratitude to the authorities in Mashhad University of Medical Sciences for their sponsorship and also the authorities of Nursing and Midwifery Faculty for their invaluable support. Conflicts of Interest The authors declare no conflicts of interest.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارزشیابی جامع, نظارت بالینی گروهی , آموزش بیمار, سازمان

نویسندگان مقاله فاطمه حشمتی نبوی | fatemeh heshmati nabavi


افسانه جعفری مقدم | afsaneh jafari moghaddam


عاطفه بهبودی فر | atefeh behboudifar


رضا مظلوم | reza mazlom


فرهاد حیدریان | farhad heydarian



نشانی اینترنتی http://nml.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-160-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها