مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری

عنوان فارسی مفهوم کیفیت در مراقبت پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کیفیت در مراقبت پرستاری به معنای رفع نیاز بیماران از طریق ارائه مراقبتی هدفمند همراه با حمایت همه جانبه از بیمار است. هدف: از آنجا که کیفیت یک مفهوم ذهنی است و شاخص واضح عینی برای سنجش آن وجود ندارد، مطالعه حاضر با هدف تبیین مفهوم کیفیت در مراقبت پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان طراحی گردید. روش پژوهش: در این مطالعه کیفی داده ها با کمک پرسشنامه با راهنمای سوالات نیمه ساختار یافته و با مشارکت پرستاران شاغل در بیمارستان آیت الله گلپایگانی شهر قم گردآوری گردید. داده ها پس از گردآوری با کمک روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها: کیفیت در مراقبت پرستاری به معنای ارائه مراقبت پرستاری بر اساس اصول علمی و حرفه ای (ارزیابی کل نگر، توجه به استانداردهای حرفه ای، به کارگیری رویکرد مددجو محور، انجام اقدامات صحیح، رعایت اصول استریل، اختصاص زمان کافی) و با بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود (به کارگیری دانش، امکانات، نرم افزار و تجهیزات در دسترس) همراه با برقراری ارتباط حرفه ای (مشارکت فعال بیمار و پرستار، ارتباط مناسب میان پرستار و بیمار) و اخلاقی (رعایت اصول اخلاقی و انسانی، خوش خلقی) با بیمار است که بتواند به روند بهبود بیمار (احساس بهبودی در بیمار، دستیابی به نتیجه مطلوب) کمک نماید. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر جهت دستیابی به کیفیت مراقبت پرستاری، برنامه ریزی و انجام مداخلات مناسب با هدف افزایش دانش و مهارت حرفه ای و اخلاقی پرستاران، و بهبود ارتباطات حرفه ای پرستاری ضروری می باشد. مطالعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلید واژه، کیفیت، مراقبت، پرستار، مراقبت پرستاری، مطالعه کیفی

عنوان انگلیسی مفهوم کیفیت در مراقبت پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان: یک مطالعه کیفی
چکیده انگلیسی مقاله مقدمه: کیفیت در مراقبت پرستاری به معنای رفع نیاز بیماران از طریق ارائه مراقبتی هدفمند همراه با حمایت همه جانبه از بیمار است. هدف: از آنجا که کیفیت یک مفهوم ذهنی است و شاخص واضح عینی برای سنجش آن وجود ندارد، مطالعه حاضر با هدف تبیین مفهوم کیفیت در مراقبت پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان طراحی گردید. روش پژوهش: در این مطالعه کیفی داده ها با کمک پرسشنامه با راهنمای سوالات نیمه ساختار یافته و با مشارکت پرستاران شاغل در بیمارستان آیت الله گلپایگانی شهر قم گردآوری گردید. داده ها پس از گردآوری با کمک روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها: کیفیت در مراقبت پرستاری به معنای ارائه مراقبت پرستاری بر اساس اصول علمی و حرفه ای (ارزیابی کل نگر، توجه به استانداردهای حرفه ای، به کارگیری رویکرد مددجو محور، انجام اقدامات صحیح، رعایت اصول استریل، اختصاص زمان کافی) و با بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود (به کارگیری دانش، امکانات، نرم افزار و تجهیزات در دسترس) همراه با برقراری ارتباط حرفه ای (مشارکت فعال بیمار و پرستار، ارتباط مناسب میان پرستار و بیمار) و اخلاقی (رعایت اصول اخلاقی و انسانی، خوش خلقی) با بیمار است که بتواند به روند بهبود بیمار (احساس بهبودی در بیمار، دستیابی به نتیجه مطلوب) کمک نماید. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر جهت دستیابی به کیفیت مراقبت پرستاری، برنامه ریزی و انجام مداخلات مناسب با هدف افزایش دانش و مهارت حرفه ای و اخلاقی پرستاران، و بهبود ارتباطات حرفه ای پرستاری ضروری می باشد. مطالعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می شود.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کلید واژه, کیفیت, مراقبت, پرستار, مراقبت پرستاری, مطالعه کیفی

نویسندگان مقاله علیرضا سهل آبادی - دانشگاه علوم پزشکی قم

نرگس اسکندری - دانشگاه علوم پزشکی قم

علی مستانی - دانشگاه علوم پزشکی قم


نشانی اینترنتی http://nml.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-140-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها