|
مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری
|
|
|
عنوان فارسی |
مفهوم کیفیت در مراقبت پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان: یک مطالعه کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: کیفیت در مراقبت پرستاری به معنای رفع نیاز بیماران از طریق ارائه مراقبتی هدفمند همراه با حمایت همه جانبه از بیمار است. هدف: از آنجا که کیفیت یک مفهوم ذهنی است و شاخص واضح عینی برای سنجش آن وجود ندارد، مطالعه حاضر با هدف تبیین مفهوم کیفیت در مراقبت پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان طراحی گردید. روش پژوهش: در این مطالعه کیفی داده ها با کمک پرسشنامه با راهنمای سوالات نیمه ساختار یافته و با مشارکت پرستاران شاغل در بیمارستان آیت الله گلپایگانی شهر قم گردآوری گردید. داده ها پس از گردآوری با کمک روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها: کیفیت در مراقبت پرستاری به معنای ارائه مراقبت پرستاری بر اساس اصول علمی و حرفه ای (ارزیابی کل نگر، توجه به استانداردهای حرفه ای، به کارگیری رویکرد مددجو محور، انجام اقدامات صحیح، رعایت اصول استریل، اختصاص زمان کافی) و با بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود (به کارگیری دانش، امکانات، نرم افزار و تجهیزات در دسترس) همراه با برقراری ارتباط حرفه ای (مشارکت فعال بیمار و پرستار، ارتباط مناسب میان پرستار و بیمار) و اخلاقی (رعایت اصول اخلاقی و انسانی، خوش خلقی) با بیمار است که بتواند به روند بهبود بیمار (احساس بهبودی در بیمار، دستیابی به نتیجه مطلوب) کمک نماید. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر جهت دستیابی به کیفیت مراقبت پرستاری، برنامه ریزی و انجام مداخلات مناسب با هدف افزایش دانش و مهارت حرفه ای و اخلاقی پرستاران، و بهبود ارتباطات حرفه ای پرستاری ضروری می باشد. مطالعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلید واژه، کیفیت، مراقبت، پرستار، مراقبت پرستاری، مطالعه کیفی |
|
عنوان انگلیسی |
مفهوم کیفیت در مراقبت پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان: یک مطالعه کیفی |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
مقدمه: کیفیت در مراقبت پرستاری به معنای رفع نیاز بیماران از طریق ارائه مراقبتی هدفمند همراه با حمایت همه جانبه از بیمار است. هدف: از آنجا که کیفیت یک مفهوم ذهنی است و شاخص واضح عینی برای سنجش آن وجود ندارد، مطالعه حاضر با هدف تبیین مفهوم کیفیت در مراقبت پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان طراحی گردید. روش پژوهش: در این مطالعه کیفی داده ها با کمک پرسشنامه با راهنمای سوالات نیمه ساختار یافته و با مشارکت پرستاران شاغل در بیمارستان آیت الله گلپایگانی شهر قم گردآوری گردید. داده ها پس از گردآوری با کمک روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها: کیفیت در مراقبت پرستاری به معنای ارائه مراقبت پرستاری بر اساس اصول علمی و حرفه ای (ارزیابی کل نگر، توجه به استانداردهای حرفه ای، به کارگیری رویکرد مددجو محور، انجام اقدامات صحیح، رعایت اصول استریل، اختصاص زمان کافی) و با بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود (به کارگیری دانش، امکانات، نرم افزار و تجهیزات در دسترس) همراه با برقراری ارتباط حرفه ای (مشارکت فعال بیمار و پرستار، ارتباط مناسب میان پرستار و بیمار) و اخلاقی (رعایت اصول اخلاقی و انسانی، خوش خلقی) با بیمار است که بتواند به روند بهبود بیمار (احساس بهبودی در بیمار، دستیابی به نتیجه مطلوب) کمک نماید. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر جهت دستیابی به کیفیت مراقبت پرستاری، برنامه ریزی و انجام مداخلات مناسب با هدف افزایش دانش و مهارت حرفه ای و اخلاقی پرستاران، و بهبود ارتباطات حرفه ای پرستاری ضروری می باشد. مطالعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می شود. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
کلید واژه, کیفیت, مراقبت, پرستار, مراقبت پرستاری, مطالعه کیفی |
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا سهل آبادی | علیرضا سهل آبادی دانشگاه علوم پزشکی قم
نرگس اسکندری | نرگس اسکندری دانشگاه علوم پزشکی قم
علی مستانی | علی مستانی دانشگاه علوم پزشکی قم
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nml.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-140-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
دوره مرتبط |
کنفرانس مرتبط |
فهرست کنفرانس ها
|