سیزدهمین کنگره ملی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران (مکانیک بیوسیستم 1400)

عنوان فارسی طراحی، ساخت و ارزیابی سامانه تک‌چرخ شنی آزمایشگاهی
چکیده فارسی مقاله تردد وسیله نقلیه بر روی خاک از طریق سطح تماس چرخ با خاک و اندرکنش چرخ-خاک صورت می گیرد. با توجه به گسترش کاربرد ماشین آلات و روند افزایشی وزن آن ها برای بالا بردن عملکرد، تردد این ماشین ها مباحثی ازجمله تنش ایجادی بر خاک، بهبود کشش و کاهش مصرف انرژی را حائز اهمیت می سازد. در این پژوهش اقدام به طراحی و ساخت یک سامانه تک چرخ شنی آزمایشگاهی گردید. برای انجام آزمایش ها، تجهیز چرخ شنی و چرخ بادی بر روی حامل انباره خاک با خاکی از نوع لومی-رسی قرار گرفت. تنش ها و نشست خاک زیر چرخ ها در عمق های 8، 14 و 24 سانتی متر خاک و در تردد های 1، 7 و 20 با سرعت ثابت 1 کیلومتر بر ساعت اندازه گیری شد. نتایج ارزیابی کار دستگاه و آزمایش ها حاکی از عملکرد قابل قبول و معنی دار مکانیسم چرخ شنی و همچنین پایین بودن فشار زیر چرخ شنی است. به طوری که در ترددهای 1، 7 و 20 به ترتیب 72، 97/70 و 75 درصد چرخ شنی نشست کمتری نسبت به چرخ بادی در خاک ایجاد کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Design, fabrication and Evaluation of a laboratory single-wheel Track system
چکیده انگلیسی مقاله Vehicle traffic on the ground takes place through the wheel-to-ground surface contact and the wheel-soil interaction. Due to the expansion of the use of machines and the increasing trend of their weight to increase performance, the traffic of these machines raises the importance of issues such as creating stress on the soil, improving traction and reducing energy consumption. In this research, an experimental single wheel track wheel system was designed and built. To perform the experiments, the track wheel and Pneumatic wheels were placed on a soil bin carrier with loamy-clay soil. Soil stresses and soil sinkage under wheels were measured at depths of 8, 14 and 24 cm and at 1, 7 and 20 traffic at a constant speed of 1 km/h. The results of the evaluation of the operation of the device and the experiments indicate the acceptable and significant performance of the track wheel mechanism as well as the low pressure under the track wheel. So that in 1, 7 and 20 traffic, 72, 70.97 and 75% of the track wheel has caused less sinkage than the Pneumatic wheels in the soil, respectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله چرخ شنی, چرخ بادی, تراکم خاک, انباره خاک, ترامکانیک

نویسندگان مقاله هوشنگ محبوب ینگجه | Houshang Mahboub Yangeje


مازیار فیض اله زاده | Maziar Faizollahzadeh


مردانی کرانی عارف | Aref mardani Korani



نشانی اینترنتی http://ncame1400.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-264-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها