|
سیزدهمین کنگره ملی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران (مکانیک بیوسیستم 1400)
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل نقشه مغزی رانندگان تراکتور در مواجهه با سروصدا |
|
چکیده فارسی مقاله |
به منظور ارزیابی تاثیر صدا بر عملکرد رانندگان، میتوان از سیگنالهای زیستی همانند نوار مغزی بهره گرفت. در این تحقیق، نوار مغزی تعدادی راننده هنگام رانندگی با تراکتور مسیفرگوسن مدل 285 و در چهار دور مختلف موتور ثبت شد. سیگنالها با استفاده از تبدیل فوریه به باندهای فرکانسی مختلف تجزیه شدند و دو باند آلفا (8-13 هرتز) و بتا (13-30 هرتز) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که فعالیت باند آلفا در پیش از رانندگی در لوب پسسری بیشتر بوده و در دور چهارم موتور، فعالیت این باند در لوب پیشانی افزایش داشته است. همچنین نتایج نشان داد که به دلیل وجود سروصدا در دور چهارم، فعالیت باند بتا در لوب پیشانی کاهش یافته و در لوب پسسری با افزایش همراه شده است. به عنوان نتیجه کلی میتوان چنین دریافت که تغییرات مشاهده شده در نقشه مغزی رانندگان ناشی از تغییرات تراز فشار صدا بوده است. در واقع در حالت پیش از رانندگی، رانندگان در شرایط بدون استرس و به صورت آرام و آسوده قرار داشتهاند و پس از قرارگیری در محیط پرسروصدا، فعالیت مغزی افزایش یافته و تمرکز و هوشیاری بیشتر رانندگان را به دنبال داشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Brain map analysis of tractor drivers in exposure to noise |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In order to evaluate the effect of sound on drivers' performance, bio signals such as electroencephalograms can be used. In this study, the electroencephalographs of a number of drivers while driving a Messy Ferguson Model 285 tractor were recorded at four different engine speeds. The signals were analyzed into different frequency bands using Fourier analysis and two bands alpha (13-18 Hz) and beta (13-30 Hz) were used. The results showed that the activity of the alpha band was higher in the occipital lobe in pre-driving and in the fourth engine speed, the activity of this band in the frontal lobe increased. The results also showed that due to the presence of noise in the fourth engine speed, beta band activity in the frontal lobe decreased and in the occipital lobe increased. As a general result, it can be seen that the changes observed in the drivers' brain map were due to changes in sound pressure level. In fact, in the pre-driving mode, drivers were in a stress-free, calm and relaxed state, and after being in a noisy environment, brain activity increased and led to greater concentration and alertness of drivers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
تراکتور, تراز فشار صدا, نوار مغزی, نقشه مغز. |
|
نویسندگان مقاله |
Majid Lashgari - Arak University
Mohammadreza Arab - Arak University of Medical Sciences
Reza Mohammadigol - Arak University
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ncame1400.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-232-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
دوره مرتبط |
کنفرانس مرتبط |
فهرست کنفرانس ها
|