سیزدهمین کنگره ملی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران (مکانیک بیوسیستم 1400)

عنوان فارسی مطالعه تراز انرژی یک موتور دیزل تک سیلندر با مخلوط‌های سوخت دیزل- بیودیزل- بیواتانول
چکیده فارسی مقاله در این تحقیق تراز انرژی یک موتور تک سیلندر دیزلی هوا خنک با ترکیبی از سوخت های دیزل- بیودیزل- بیواتانول و با ثابت نگه­داشتن مقدار سوخت دیزل به مقدار 80 درصد و اضافه کردن سوخت بیودیزل و بیواتانول در غلظت­های مختلف (B15E5، B12E8، B10E10) در سرعت­های 2500، 3000 و 3500 دور بر دقیقه موتور مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی نشان داد که استفاده از سوخت های مخلوط ذکر شده باعث کاهش توان ترمزی موتور و افزایش تلفات حرارتی خنک کننده می­گردد. بیشترین کاهش توان ترمزی با سوختB10E10 در سرعت 3500 دور بر دقیقه به میزان 9/14 درصد اتفاق افتاد. بیشترین تلفات حرارتی سیستم خنک کننده مربوط به سوخت B10E10 به مقدار 7/27 درصد بود. تلفات حرارتی اگزوز با افزایش سرعت موتور در تمامی سوخت ها افزایش داشت که بیشترین افزایش در سرعت 3500 دور بر دقیقه با سوخت B5E15 به مقدار 12/24 درصد رخ داد. تلفات حرارتی محاسبه نشده با افزایش سرعت با مخلوط­های سوخت دیزل- بیودیزل- بیواتانول کاهش داشت که بیشترین کاهش مربوط به سوخت B5E15 در سرعت 3500 دور بر دقیقه به مقدار 95/27 درصد اتفاق افتاد. با توجه به نتایج به دست آمده سوخت B15E5 با بازده حرارتی نزدیک به سوخت پایه و کمترین کاهش توان ترمزی جایگزینی مناسب­تر برای سوخت گازوییل خالص می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study of the energy balance of a single-cylinder diesel engine with diesel-biodiesel-bioethanol fuel blends
چکیده انگلیسی مقاله In this study, the energy balance of a single-cylinder, air-cooled diesel engine with a combination of diesel-biodiesel-bioethanol fuels examined with keeping the amount of diesel fuel at 80% constant and adding biodiesel and bioethanol at different concentrations (B15E5, B12E8 , B10E10) at 2500, 3000 and 3500 rpm. The results of the study showed that the use of the mentioned fuels reduces the braking power of the engine. The highest reduction in braking power with B10E10 at 3500 rpm occurred with amount 14.9%. The highest heat loss of cooling system was related to B7E10 fuel with 27.7%. Exhaust heat losses increased with increasing engine speed in all fuels, the highest increase happened at 3500 rpm with B5E15 with amount 24.12%. Unaccounted heat losses decreased with increasing speed with diesel-biodiesel-bioethanol mixtures, the highest decrease happened with B5E15 at 3500 rpm with amount 27.95%. According to the results obtained, B15E5 fuel is the most suitable replacement for pure diesel fuel with nearby thermal efficiency to the base fuel and the least reduction in braking power.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تراز انرژی, بیودیزل, بیواتانول.

نویسندگان مقاله hosein haji agha alizadeh - Bu Ali Sina University of Hamadan

behdad shadidi - Bu Ali Sina University of Hamadan

rasul karimi - Bu Ali Sina University of Hamadan


نشانی اینترنتی http://ncame1400.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-202-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها