|
نخستین کنفرانس ملی چالشهای محیط زیست: صنعت و معدن سبز
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثر عوامل اقتصادی منتخب بر انتشار دیاکسیدکربن در کشورهای حوزه منا- رهیافت خودرگرسیون برداری با دادههای پنلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر عوامل اقتصادی بر شدت انتشار دیاکسیدکربن در کشورهای حوزه منا، طی سالهای 2003 الی 2018 با استفاده از رهیافت PVAR است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که در اثر یک شوک مثبت در تولید ناخالص داخلی، میزان انتشار دیاکسیدکربن واکنش منفی از خود نشان میدهد. واکنش مثبت انتشار دیاکسیدکربن به شوکهای نرخ شهرنشینی تا دوره پنجم بصورت ناچیز مثبت بوده و پس از آن، اثر شوک از بین میرود. همچنین یک شوک مثبت در شدت تجارت، میتواند منجر به کاهش فزاینده در میزان انتشار دیاکسیدکربن در این کشورها شود. همچنین نتایج مطالعه نشان میدهد که از میان متغیرهای اقتصادی منتخب، تاثیر شوک شدت تجارت، بزرگتر از تاثیر شوکهای تولید ناخالص داخلی و نرخ شهرنشینی بر میزان انتشار دیاکسیدکربن است. به نظر میرسد، تلاش سیاستگذار برای کنترل انتشار دیاکسیدکربن باید معطوف به دو نکته باشد: اول برنامهریزی برای کاهش روند شهرنشینی با ایجاد دسترسی برابر به امکانات و رفاه برای خانوار روستایی متناسب با خانوار شهری و دوم افزایش میزان تجارت منطبق با مزیتهای نسبی با هدف همگرایی و رقابتپذیری بیشتر در ارتقای کیفیت زیستمحیطی. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Effect of Selected Economic Factors on CO2 Emissions in MENA Countries PVAR ApproachInvestigating the Effect of Selected Economic Factors on 〖CO〗_2 Emissions in MENA Countries- PVAR Approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The main purpose of this study is to investigate the impact of economic factors on CO2 emissions in MENA countries during the years 2003-2018 using the PVAR approach. The results of the study illustrate that due to a positive shock to GDP in MENA countries, the intensity of CO2 emissions shows the negative reaction. Positive reaction of CO2 emission intensity to urbanization rate shocks is negligible up to the fifth period, after it, the shock effect disappears. Also, a positive intensity of trade shock can lead to an increasing reduction in the intensity of emissions in these countries. The results of the study also show that among the selected economic variables, the effect of trade shock is greater than the effect of GDP shocks and urbanization rate on the intensity of CO2 emissions. It would seem that CO2 emissions control policies should adopt two general strategies; First, planning to reduce urbanization rate by creating equal condition for both rural and urban households; and second, increasing the amount of trade by paying attention to comparative advantage converge and become more competitive in improving the quality of the environment. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
انتشار دیاکسیدکربن, نرخ شهرنشینی, تجارت , رهیافت Panel VAR |
|
نویسندگان مقاله |
میرسعید کاظمپور | Mir Saeed Kazempour
آرش آذرسعید | Arash Azarsaeid
فرناز میررمضانی | Farnaz Mirramezani
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ncec.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-135-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
دوره مرتبط |
کنفرانس مرتبط |
فهرست کنفرانس ها
|