|
نخستین کنفرانس ملی چالشهای محیط زیست: صنعت و معدن سبز
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر خودروهای فرسوده و دودزا برمحیطزیست و فضای شهری |
|
چکیده فارسی مقاله |
خودروهای فرسوده در طبیعت، آثار محیطزیستی جدی را به همراه دارند. حجم زیاد خودروهای فرسوده و خطرات آنها، موجب تشویق برای جستوجوی یک سیاست مؤثر در زمینه کنترل آثار آنها شدهاست. این تحقیق به بررسی عوامل تعیینکننده در توسعه مؤثر و کارآمد سیاستهای مرتبط با خودروهای فرسوده میپردازد و در آن، چندین عامل که بر موفقیت و یا عدم موفقیت در سیستم مدیریت خودروهای فرسوده تأثیر میگذارند؛ مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند. طرح خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل در سال 2000 در ایران مطرح شدهاست. در ایران دو نوع سیستم تصفیه وجود دارد: در سیستم شماره 1، آخرین مالک، خودرو فرسوده را به مراکز مجاز میبرد و خودروی فرسوده از رده خارج میشود. مواد قابل استفاده مجدد و بازیافتی، فروخته شده و مواد باقیمانده دفن میشو ند. در هیچ یک از قسمتهای این سیستم ملاحظات محیطزیستی رعایت نمیشود. در سیستم شماره 2، آخرین مالک، خودروی خود را به تولیدکنندگان در ازای دریافت مبلغی تحویل میدهد و یک خودروی جدید دریافت میکند. بحث و بررسی عوامل تعیینکننده مذکور به درک بهتر از خودروهای فرسوده و آثار محیطزیستی آنها جهت ایجاد مدیریت پایدار این زائدات کمک میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Old cars and smoky impact on the environment and urban space |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The old cars in nature have serious environmental impacts The bulk of their worn-outs and their environmental hazards have encouraged them to seek a solution for an environmentally-friendly policy to control the environmental impact of them. This study examines the determinants of the development of effective and efficient end of life vehicle policy is concerned. The design of the exhausted car fleet was launched in Iran in 2000. There are two types of filtration systems in Iran. In system number 1, the last owner of the worn vehicle will be allowed to the center and the worn out vehicle will be dropped. Remanufactured and recyclable materials are sold, and the remaining materials are buried. In no part of this system environmental considerations are observed. In your system 2, the last owner, gets his car to a some money a manufacturer and a new car. In system 2, the worn out vehicles only collect and recharge for 5 and do not enter the refining stage. Discussion of these determinants helps to better understand the worn-out vehicles and their environmental impacts to provide sustainable management of this debris. Finally, due to the factors discussed, a system is proposed for Iran's worn out vehicles |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
خودروهای فرسوده, اوراق کردن, خرد کردن, استفاده مجدد, بازیافت |
|
نویسندگان مقاله |
ملیحه امینی | Malihe Amini University of Jiroft دانشگاه جیرفت
نرجس اکاتی | Narjes Okati University of Zabol دانشگاه زابل
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ncec.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-279-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
دوره مرتبط |
کنفرانس مرتبط |
فهرست کنفرانس ها
|