کنفرانس مهندسی و مدیریت فرایندهای سازمانی

عنوان فارسی بررسی تاثیر مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی و تبدیل سازمان به سازمان یادگیرنده (مورد مطالعه: پست بانک استان آذربایجان شرقی)
چکیده فارسی مقاله هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی و تبدیل سازمان به سازمان یادگیرنده (مورد مطالعه پست بانک استان آذربایجان شرقی) می­باشد، روش تحقیق در پژوهش حاضر با توجه به موضوع، اهداف و سؤالات تحقیق توصیفی پیمایش و میدانی می­باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان پست بانک آذربایجان­شرقی می­باشد که­ تعداد آنها با احتساب نیروهای رسمی به 720 نفر می‌رسد. نمونه آماری پژوهش حاضر بصورت تصادفی طبقه‌بندی شده انتخاب شده‌اند. برای بدست آوردن حجم نمونه نیز از فرمول حجم نمونه جدول نمونه­گیری کوکران استفاده شده که برابر با  250 نفر برآورد شد. در این تحقیـق ابزار اندازه‌گیری متغیرهای تحقیق استفاده از 3 پرسشنامه استاندارد مدل بهات (2001) جهت سنجش و اندازه‌گیری مدیریت دانش، مدل نیفه (2001) که اصلاح شده مدل گاه (1997) می‌باشد جهت سنجش و اندازه‌گیری یادگیری سازمانی و از مدل واتکینز و مارسیک (1996) جهت سنجش و اندازه‌گیری سازمان یادگیرنده استفاده شده است. پایایی برای پرسشنامه مطلوب بدست آمد. برای تست نرمال بودن توزیع­داده ها از آزمون کالموگرف و اسمرینف و برای تعیین استقلال داده ها از آزمون دوربین­واتسون و برای آزمون فرضیات تحقیق از آزمون آماری رگرسیون خطی استفاده شده‌است. نتایج تجزیه و تحلیل داده‌های آماری نشان از تائید هر سه فرضیه اصلی تحقیق داشته و همچنین نتیجه گرفته شده که مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی در پست بانک استان آذربایجان­شرقی تاثیر داشته همچنین فرضیه اصلی دوم نتیجه گرفته شده که ابعاد مدیریت دانش بر خلق سازمان یادگیرنده در پست بانک استان آذربایجان­شرقی تاثیر و در راستای فرضیه اصلی سوم نتیجه گرفته شده که ابعادمدیریت مشارکتی بر خلق سازمان یادگیرنده در پست بانک استان آذربایجان‌شرقی تاثیر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the impact of knowledge management on organizational learning and transforming the organization into a learning organization (case study: East Azerbaijan Post Bank)
چکیده انگلیسی مقاله The general purpose of the current research is to investigate the impact of knowledge management on organizational learning and the transformation of the organization into a learning organization (the case study of Post Bank of East Azarbaijan province). The statistical population of the present study is the employees of East Azarbaijan Post Bank, whose number reaches 720 including the official forces. The statistical sample of the present study was randomly selected. To obtain the sample size, the sample size formula of Cochran's sampling table was used, which was estimated to be 250 people. In this research, the measuring tool of the research variables is the use of 3 standard questionnaires of the Bhat model (2001) to measure and measure knowledge management, the Nife model (2001) which is a modified Gah model (1997) to measure and measure organizational learning, and from the Watkins and Marsik model. (1996) has been used to measure the learning organization. Reliability was obtained for the questionnaire. To test the normality of data distribution, the Kalmograf and Smirnov test was used, and to determine the independence of the data, the Durbin-Watson test was used, and the linear regression statistical test was used to test the research hypotheses. The results of the statistical data analysis show that all three main hypotheses of the research have been confirmed, and it has also been concluded that knowledge management has an impact on organizational learning in the Post Bank of East Azarbaijan province. Also, the second main hypothesis has been concluded that the dimensions of knowledge management have an impact on the creation of the organization. The effect of the learner in the Post Bank of East Azarbaijan Province and in line with the third main hypothesis, it was concluded that the dimensions of participatory management have an effect on the creation of the learning organization in the Post Bank of East Azarbaijan Province.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خلق سازمان یادگیرنده, مدیریت دانش, یادگیری سازمانی, پست بانک استان آ.ش

نویسندگان مقاله Vahid Khani - Tabriz University

Vahid Ahmadian - Tabriz University


نشانی اینترنتی http://opem.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-159-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها