|
کنفرانس مهندسی و مدیریت فرایندهای سازمانی
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر خودکنترلی و نوع پیام تخفیف بر خرید هیجانی: یک مطالعه آزمایشگاهی |
|
چکیده فارسی مقاله |
خرید هیجانی یکی از رفتارهای پیچیده مصرفکنندگان است که تحت تأثیر عوامل روانشناختی و محیطی قرار دارد. این رفتار، به خرید محصولاتی بدون برنامهریزی قبلی اشاره دارد. خودکنترلی به عنوان یکی از عوامل اساسی در کنترل رفتارهای خرید هیجانی شناخته میشود. پیامهای تخفیف نیز تاثیر مهمی بر خرید هیجانی دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر خودکنترلی و پیام تخفیف بر رفتار خرید هیجانی انجام شده است. تحقیق از نوع طراحی عاملی ۳×۲ با دو متغیر مستقل خودکنترلی (دو سطح: خودکنترلی پایین، گروه کنترل) و نوع پیام تخفیف (سه سطح: پیام تخفیف کالایی، پیام تخفیف درصدی و نبود تخفیف) است. روش تحقیق آزمایش آزمایشگاهی است. شرکتکنندگان به صورت کاملا تصادفی به یکی از شش گروه آزمایشی تخصیص داده شدند. در مجموع، تعداد ۹۹ نفر در این مطالعه شرکت کردند. یافتههای مطالعه حاضر نشان میدهد که خودکنترلی پایین باعث افزایش خرید هیجانی میشود. بهعلاوه، تخفیف کالایی در مقایسه با گروه کنترل به خرید هیجانی بیشتر منجر میشود اما تخفیف درصدی در مقایسه با گروه کنترل تاثیری بر خرید هیجانی ندارد. در مجموع، خودکنترلی و نوع پیام تخفیف کالایی دو عامل اثرگذار بر خرید هیجانی هستند. نتایج این پژوهش میتواند بینشهای جدیدی برای توسعه استراتژیهای بازاریابی هوشمندانه و بهینه فراهم آورد. این مطالعه بهویژه برای کسبوکارها و بازاریابانی که به دنبال راهکارهای موثر در مدیریت رفتار مصرفکننده هستند قابل استفاده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of the Influence of Self-Control and Discount message on Impulsive Buying: A Laboratory Experiment |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Impulse buying is a complex consumer behavior influenced by psychological and environmental factors, characterized by unplanned product purchases. Self-control plays a critical role in regulating such behavior, while discount messages significantly impact impulse buying. This study investigates the effects of self-control and discount messages on impulsive buying using a 3×2 factorial design. The independent variables are self-control (low self-control, control group) and discount message type (product discount, percentage discount, no discount). A laboratory experiment was conducted with 99 participants randomly assigned to one of six experimental groups.The results indicate that low self-control significantly increases impulse buying. Additionally, product-based discount messages lead to higher impulsive purchases compared to the control group. However, percentage-based discounts do not significantly influence impulse buying relative to the control group. These findings highlight that low self-control and product discount messages are key drivers of impulsive purchasing behavior.This study offers valuable insights for businesses and marketers aiming to design effective strategies for managing consumer behavior. By understanding the influence of self-control and discount messaging, companies can optimize promotional tactics to align with consumer psychology, enhancing both customer satisfaction and marketing efficiency. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
خودکنترلی, پیام تخفیف, خرید هیجانی, تخفیف کالایی, تخفیف درصدی |
|
نویسندگان مقاله |
Rosa Hendijani - University of Tehran
Sina Taghizadeh - University of Tehran
|
|
نشانی اینترنتی |
http://opem.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-169-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
دوره مرتبط |
کنفرانس مرتبط |
فهرست کنفرانس ها
|