|
چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر طراحی هندسه منیفولد اگزوز بر عملکرد یک موتور احتراق داخلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
بهینهسازی طراحی منیفولد اگزوز نقش مهمی در افزایش بازدهی موتور، کاهش مصرف سوخت و به حداقل رساندن آلایندههای منتشرشده در موتورهای احتراق داخلی دارد. این مطالعه با هدف بهبود هندسه منیفولد اگزوز موتورM15 تولیدشده توسط شرکت مگاموتور انجام شده است. اهداف اصلی طراحی شامل کاهش افت فشار و بهبود یکنواختی جریان بر روی سطح کاتالیست یکپارچه است. برای دستیابی به این اهداف، هندسه اصلاح شده منیفولد اگزوز موتور M15 طراحی شد و شبیهسازیهای دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) برای ارزیابی این طرحها انجام گرفت. هندسهها با استفاده از نرمافزار کتیا طراحی شدند و نرمافزار انسیس فلوئنت برای تحلیل دینامیک سیالات محاسباتی به کار گرفته شد. نتایج نشان میدهد که بهینهسازی هندسه منیفولد اگزوز باعث کاهش ۴۵ درصد افت فشار، بهبود ۳۶ درصد شاخص یکنواختی جریان و حداقل ۴.۵ درصد کاهش در میزان انتشار آلایندههای گازی خودرو میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effect of exhaust manifold geometry design on the performance of an internal combustion engine |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Optimizing the design of the exhaust manifold plays a crucial role in enhancing engine efficiency, reducing fuel consumption, and minimizing pollutant emissions in internal combustion engines. This study aims to improve the exhaust manifold geometry of the M15 engine, manufactured by MEGAMOTOR. The primary design objectives include reducing pressure drop and enhancing flow uniformity across the surface of the monolithic catalyst. To achieve these goals, a modified exhaust manifold geometry for the M15 engine was designed, and Computational Fluid Dynamics (CFD) simulations were conducted to evaluate the proposed designs. The geometries were created using CATIA software, while ANSYS Fluent was employed for CFD analysis. The results indicate that optimizing the exhaust manifold geometry reduces pressure drop by 45%, improves the flow uniformity index by 36%, and leads to a minimum 4.5% reduction in vehicle gaseous emissions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
هندسه منیفولد اگزوز, شبیه سازی دینامیک سیالات محاسباتی, افت فشار, یکنواختی جریان, بازده موتور, انتشار آلایندهها |
|
نویسندگان مقاله |
داریوش جمشیدی | Darioush Jamshidi
دانیال پورعیوض برازجانی | Daniyal Poureyvaz Borazjani
سید احسان حسینی | Seyed Ehsan Hosseini
سجاد داوری | Sajad Davari
|
|
نشانی اینترنتی |
http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-168-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
دوره مرتبط |
کنفرانس مرتبط |
فهرست کنفرانس ها
|