چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز

عنوان فارسی بررسی هندسه مسیر خنک‌کاری بازیابی (احیائی) و پارامترهای مؤثر آن در موتورهای پیشران سوخت مایع
چکیده فارسی مقاله در طراحی موتور پیشران مایع به‏علت بالا بودن دمای محفظه احتراق و نرخ بالای انتقال حرارت از گازهای داغ به دیواره محفظه، خنک‏کاری محفظه رانش از اهمیت بالایی برخوردار است. در این تحقیق به بررسی هندسه مسیر خنک‏کاری بازیابی(احیائی) و تأثیر هندسه‏های متفاوت بر پارامتر‏های پیشران مایع پرداخته می‌شود. یکی از روش‏های خنک‏کاری تعبیه کانال‏هایی به شکل مستطیل در جداره نازل می‏باشد. در این تحقیق نازلی به‌طول یک متر که دارای 200 کانال خنک‏کننده می‏باشد مورد بررسی قرار می‏گیرد. به منظور بررسی تاثیر شکل کانال، کانال‏هایی با ابعاد 4*4، 6*4، 8*4، 4*8، 6*8 و 8*8 میلی‏متر برای مدل‏سازی در نظر گرفته می‏شود. سیال عامل در مسیر خنک‏کاری هیدروژن مایع می‏باشد که خواص آن بر حسب دما و فشار بررسی شد. نتایج نشان می‏دهند که پروفیل دما تا حدود زیادی از پروفیل شار حرارتی تبعیت می‏کند و ماکزیمم دما در ناحیه گلوگاه می‏باشد. با کاهش سطح مقطع کانال، ماکزیمم دمای دیواره کاهش می‏یابد اما افت فشار افزایش قابل توجهی می‏یابد. بیشترین دمای دیواره برای کانال 8*8 میلی‏متر برابر با 1251 کلوین می‏باشد، در حالیکه این دما برای کانال 4*4 میلی‏متر برابر با 726 کلوین است. قابل ذکر است که به ازای این کاهش دمای دیواره میزان افت فشار برای کانال 4*4 حدودا 27 برابر کانال 8*8 می‏باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study of the geometry of the recovery cooling path and its effective parameters in liquid fuel propulsion engines
چکیده انگلیسی مقاله In the design of a liquid propellant engine, due to the high temperature of the combustion chamber and the high rate of heat transfer from hot gases to the chamber wall, the cooling of the thrust chamber is of great importance. In this research, the geometry of the recovery cooling path and the effect of different geometries on the parameters of the liquid propellant are investigated. One of the cooling methods is to embed rectangular channels in the nozzle wall. In this project, a one-meter-long nozzle with 200 cooling channels is investigated. In order to investigate the effect of the channel shape, channels with dimensions of 4*4, 6*4, 8*4, 4*8, 6*8 and 8*8 mm are considered for modeling. The working fluid in the cooling path is liquid hydrogen, whose properties were investigated in terms of temperature and pressure. The results show that the temperature profile largely follows the heat flux profile and the maximum temperature is in the throat area. As the channel cross-section decreases, the maximum wall temperature decreases but the pressure drops increases significantly. The maximum wall temperature for an 8x8 mm channel is 1251 K, while for a 4x4 mm channel it is 726 K. It is worth noting that for this decrease in wall temperature, the pressure drop for a 4x4 channel is approximately 27 times that of an 8x8 channel.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پیشران, خنک‌کاری بازیابی, سوخت مایع, هیدروژن مایع, نازل.

نویسندگان مقاله Kouros Nekoufar -

Sadegh Mazloumi -


نشانی اینترنتی http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-112-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها