چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز

عنوان فارسی از دست دادن تراست در هر دو موتور پس از برخورد با یک دسته از پرندگان و فرود اضطراری در رودخانه هادسون
چکیده فارسی مقاله این مقاله سانحه 15 ژانویه 2009 را شرح می دهد که طی این حادثه هواپیمای A320 شرکت هواپیمای US Airways به شماره پرواز 1549 در هادسون فرود آمد. این رودخانه حدود 8.5 مایلی از فرودگاه لاگواردیا، شهر نیویورک، قرار داشت. پس از چند دقیقه بعد از برخواستن از فرودگاه مبدا، هواپیما به دسته ای از پرندگان مواجه می شود و به دلیل برخورد پرنده و وارد شدن آن به داخل موتور، نیروی رانش در هر دو موتور به طور کامل از دست می رود. این هواپیما حاوی 150 مسافر، از جمله یک کودک، و 5 خدمه هواپیما بود که پس از فرود روی آب، از درب های خروج اضطراری رو به بال، هواپیما را تخلیه کردند. یک مهماندار و چهار مسافر به شدت مجروح شدند و هواپیما آسیب جدی دید. علی رقم از دست دادن کامل نیروی رانش دو موتور پس از برخورد پرنده به هواپیما، خدمه پرواز توانستند هواپیما را در رودخانه هادسون فرود آورند. این حادثه منجر به جراحات بسیار اندک شد و بدون تلفات بوده است. علاوه بر این، همه سرنشینان، به موقع هواپیما را تخلیه کردند و متعاقباً نجات یافتند. اده های FDR نشان داد که سرعت N1 و N2 هر دو موتور در حین عملیات زمینی، برخاستن و همچنین در هنگام پیشروی تا بلند شدن کامل به طور هماهنگ شتاب می‌گیرد و این سرعت ها به طور مشابه در هنگام برخاستن و صعود اولیه تا حدود 1 دقیقه و 37 ثانیه ثابت و مطابقت داشتند. اگرچه در هنگام برخورد، موتور سمت راست دچار توقف کمپرسور موتور شده بود، US Airways اعلام کرد کمپرسور مذکور مطابق با شیوه های معتبر تعمیر و نگهداری، تعمیر شده است و همچنین هیچکدام از شواهد FDR مبنی بر این نبود که این مشکل برای کمپرسور قبل از برخورد پرنده رخ داده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Loss of Thrust in Both Engines After Encountering a Flock of Birds and Subsequent Ditching on the Hudson River
چکیده انگلیسی مقاله This article describes the January 15, 2009, accident involving the ditching of US Airways flight 1549 on the Hudson River about 8.5 miles from LaGuardia Airport, New York City, after an almost complete loss of thrust in both engines following an encounter with a flock of birds. The 150 passengers, including a lap-held child, and 5 crewmembers evacuated the airplane by the forward and overwing exits. One flight attendant and four passengers were seriously injured, and the airplane was substantially damaged. Although both engines experienced an almost total loss of thrust after the bird encounter, the flight crew was able to ditch the airplane on the Hudson River, resulting in very few serious injuries and no fatalities. Further, all of the airplane occupants evacuated the airplane and were subsequently rescued. FDR data indicated that, during ground operation and takeoff, the N1 and N2 speeds of both engines accelerated in unison during the throttle advancement to full takeoff power and that these speeds were similarly matched and stable during takeoff and initial climb until about 1 minute 37 seconds into the flight. Although the right engine had recently experienced an engine compressor stall, US Airways had corrected the problem in accordance with maintenance manual practices, and no FDR evidence indicated that a compressor stall occurred before the bird encounter.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آسیب موتور, هسته موتور, برخورد با پرنده, تیغه فن

نویسندگان مقاله Saba Rasouli - nil


نشانی اینترنتی http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-115-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها