چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز

عنوان فارسی طراحی یک نمونه ترموستات الکترونیکی با رویکرد کنترل بهینه دما و افزایش طول عمر موتور
چکیده فارسی مقاله روند جایگزینی سیستم‌های مکانیکی و برقی با سیستم‌های الکترونیکی به دلیل دقت، حساسیت، و سرعت عملکرد بالاتر، در حال گسترش است. یکی از این فناوری‌ها، استفاده از ترموستات الکترونیکی برای کنترل هوشمند دمادرخودروهاوساختمان‌هااست. در این تحقیق یک سیستم خنک‌کاری هوشمند برای موتورهای احتراق داخلی طراحی شده که با کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید گازهای آلاینده، بازدهی موتور را افزایش داده و طول عمر بیشترآن را تضمین می‌کند. این سیستم شامل این قطعات است: دماسنج دیجیتال برای اندازه‌گیری دقیق دمای موتور، فلومتر برای سنجش دبی آب خروجی، و دمنده‌ای است که سرعت آن متناسب با دمای سیال تنظیم می‌شودتاکاهش دمای رادیاتورراانجام دهد. مدار کنترلی سیستم با دریافت اطلاعات دمایی، دستورات لازم را برای باز و بسته شدن سریع و به‌موقع ترموستات الکترومکانیکی، تنظیم سرعت پمپ آب، و کنترل دمای سیال صادر می‌کند. این تنظیمات علاوه بر بهبود انتقال حرارت، از تبخیر سیال، ایجاد بخارو فشار بالا در سیستم جلوگیری کرده و از روشن و خاموش شدن مداوم دمنده ممانعت می‌‌نماید. یکی از مزایای مهم این روش، حذف وابستگی پمپ آب و دمنده رادیاتور به نیروی مکانیکی موتور است که به طراحی بهینه موتور، کاهش پیچیدگی نصب، و افزایش کارایی کمک می‌کند. در نهایت، این سیستم با کاهش زمان باز و بسته شدن مسیر سیال و بهبود کنترل دما، ضمن بهینه‌سازی عملکرد موتور، کاهش آلودگی و مصرف سوخت واستهلاک کمتررا تضمین می‌نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Design of an Electronic Thermostat Prototype with an Optimal Temperature Control Approach and Enhanced Motor Lifespan
چکیده انگلیسی مقاله The replacement of mechanical and electrical systems with electronic systems is expanding due to their higher accuracy, sensitivity, and speed. One of these technologies is the use of electronic thermostats for intelligent temperature control in vehicles and buildings. In this study, an intelligent cooling system for internal combustion engines has been designed to reduce fuel consumption, decrease pollutant emissions, enhance engine efficiency, and extend engine lifespan. This system includes a digital thermometer for precise engine temperature measurement, a flowmeter for measuring water flow rate, and a fan whose speed is adjusted based on the fluid temperature. The control circuit processes temperature data to issue commands for the timely opening and closing of the electromechanical thermostat, adjusting the water pump's speed, and controlling the fluid temperature. These adjustments improve heat transfer, prevent fluid evaporation, and avoid excessive pressure or vapor generation in the system. Additionally, by enabling rapid and precise temperature regulation, the system reduces the frequent on-off cycles of the radiator fan, thus extending component lifespan and optimizing fuel consumption. One of the significant advantages of this method is eliminating the dependence of the water pump and radiator fan on the engine's mechanical power, which simplifies engine design, reduces installation complexity, and increases efficiency. Ultimately, this system ensures optimal engine performance and reduces pollution and fuel consumption by minimizing the response time for temperature adjustments and improving temperature control.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ترموستات الکترونیکی, کنترل , هوشمند , فرمان الکترونیکی

نویسندگان مقاله سپهر یاوری | Sepehr Yavari
Department of Electrical Engineering, Khomein Branch, Islamic Azad University of Khomein, Iran
گروه مهندسی برق، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلا‌می‌خمین، ایران

ابوالقاسم بابایی | Abolghasem Babaei
Department of Electrical Engineering, Khomein Branch, Islamic Azad University of Khomein, Iran
گروه مهندسی برق، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلا‌می‌خمین، ایران


نشانی اینترنتی http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-108-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها