چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز

عنوان فارسی تحلیل عملکرد موتور توربوفن CFM۵۶ با استفاده از روابط تجربی و شبیه‌سازی ترمودینامیکی در شرایط خارج از طراحی
چکیده فارسی مقاله موتورهای افت عملکرد توربین های گاز را می توان در سطح ماژول موتور، از نظر کاهش در جریان جرمی اجزا و بازده شناسایی کرد. شناسایی عیوب باعث تسهیل و تمرکز منابع مالی و انسانی در محدوده کار تعمیر و نگهداری موتور موثر می شود. در این پایان نامه، یک مدل عملکرد برای موتورهای CFM56-5A3 با استفاده از شبیه ساز کامپیوتری توربین گاز GasTurb، به منظور بررسی تاثیر عملکرد کمپرسور فشار بالا بر عملکرد کلی موتور توسعه داده شد. مرحله مدل‌سازی با انتخاب یک نقطه مرجع سیکل مناسب آغاز می‌شود، و سپس با طراحی خارج از طراحی، که در آن مدل با عملکرد یک موتور موجود مطابقت دارد، شروع می‌شود. نرم افزار GasTurb امکان ارزیابی وضعیت موتور و اجزای آن را با وارد کردن پارامترهای موتور آزمایش شده در نرم افزار فراهم می کند. یک پایگاه داده با استفاده از ماکروهای Excel VBA برای سهولت پردازش داده ها و ذخیره عملکرد موتورهای مختلف ایجاد شد. این اجازه می دهد تا تشخیص دهید کدام اجزای موتور مقصر هستند. این پژوهش در درجه اول بر عملکرد HPC و تفاوت در عملکرد هنگام استفاده از تیغه های تعمیر شده یا جدید تمرکز دارد. نشان داده شد که HPC زمانی کارآمدتر است که درصد تیغه های جدید نصب شده بیشتر باشد. با توسعه کد در این پژوهش، TAP M&E یک ابزار تصمیم گیری ارائه شده است که می تواند برای ارزیابی وضعیت اجزای موتور CFM56-5A3 مورد استفاده قرار گیرد و به مهندسان تعمیر و نگهداری کمک کند تا منابع را در زمان و هزینه بهینه کنند تابه عملکرد مطلوب هواپیما(مشتری) برسد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Thermodynamic modeling and exergy investigation of bypass ratio change on performance CFM56 engine
چکیده انگلیسی مقاله Gas turbines performance loss can be identified at the engine module level, in terms of reduction in the component mass flow and efficiency. The identification of the faults will facilitate and allow to focus the financial and human resources in an effective engine maintenance work scope. n this thesis, a performance model for the CFM56-5A3 engines was developed using the gas turbine computer simulator GasTurb R , in order to study the impact that the high pressure compressor performance has on the overall performance of the engine. The modelling phase begins by selecting an appropriate cycle reference point, followed by the off-design, where the model is matched to the performance of an existing engine. GasTurb tools allow the assessment of the condition of an engine and its components, by inputting parameters of the tested engine in the software. A database using Excel VBA macros was created to ease the data processing and store the performance of different engines. This allows to identify which components of the engine that are at fault.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نسبت بای پس, آنالیز اگزرژی, مدل ترمودینامیکی, موتور توربوفن

نویسندگان مقاله عباس اصلی خوش | Abbas Aslikhosh
دانشگاه تربیت مدرس تهران

فتح اله امی | Fathollah Ommi
دانشگاه تربیت مدرس تهران

سید محمد امین برقعی | Seyyed Mohammad Amin Borghei
دانشگاه صنعتی شریف


نشانی اینترنتی http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-132-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها