چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز

عنوان فارسی مقایسه زیست‌محیطی موتورهای درون‌سوز و خودروهای برقی از نظر تولید کربن و کاهش مصرف انرژی
چکیده فارسی مقاله با افزایش نگرانی‌ها درباره تغییرات اقلیمی، مقایسه زیست‌محیطی خودروهای درون‌سوز (ICE) و برقی (EV) از نظر تولید کربن و مصرف انرژی ضروری است. خودروهای درون‌سوز با سوزاندن سوخت‌های فسیلی، ۷۰٪ از انتشار کربن خود را در مرحله استفاده منتشر می‌کنند، در حالی که خودروهای برقی در صورت تأمین برق از منابع تجدیدپذیر، ۵۰-۷۰٪ کربن کمتری در چرخه عمر کامل دارند. هرچند تولید باتری‌های لیتیوم‌یونی انرژی‌بر است و استخراج مواد اولیه آن چالش‌های زیست‌محیطی ایجاد می‌کند. از نظر بازده انرژی، خودروهای برقی (۷۷-۹۰٪) نسبت به خودروهای درون‌سوز (۲۰-۳۰٪) برتری چشمگیری دارند، اما تولید آن‌ها انرژی بیشتری مصرف می‌کند. برای بهینه‌سازی، خودروهای درون‌سوز نیازمند فناوری‌های هیبریدی و سوخت‌های کم‌کربن هستند، در حالی که خودروهای برقی با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و باتری‌های پایدارتر می‌توانند ردپای کربن را کاهش دهند. سیاست‌هایی مانند مالیات بر کربن و توسعه زیرساخت‌های شارژ نیز نقش کلیدی در تسریع گذار به سمت حمل‌ونقل پاک ایفا می‌کنند. در نهایت، خودروهای برقی با وجود چالش‌های فعلی، در بلندمدت گزینه برتر برای کاهش انتشار کربن و مصرف انرژی هستند. در این مقاله، به بررسی و مقایسه تأثیرات زیست‌محیطی موتورهای درون‌سوز (بنزینی و دیزلی) و خودروهای برقی پرداخته می‌شود. تمرکز اصلی بر روی میزان تولید کربن و مصرف انرژی در طول چرخه عمر این خودروها است. نتایج نشان می‌دهند که خودروهای برقی به‌طور کلی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مصرف انرژی مؤثرتر هستند، اما چالش‌هایی مانند تولید باتری و منبع تأمین برق نیز باید در نظر گرفته شوند. با افزایش نگرانی‌ها درباره تغییرات اقلیمی، مقایسه زیست‌محیطی خودروهای درون‌سوز (ICE) و برقی (EV) از نظر تولید کربن و مصرف انرژی ضروری است. خودروهای درون‌سوز با سوزاندن سوخت‌های فسیلی، ۷۰٪ از انتشار کربن خود را در مرحله استفاده منتشر می‌کنند، در حالی که خودروهای برقی در صورت تأمین برق از منابع تجدیدپذیر، ۵۰-۷۰٪ کربن کمتری در چرخه عمر کامل دارند. هرچند تولید باتری‌های لیتیوم‌یونی انرژی‌بر است و استخراج مواد اولیه آن چالش‌های زیست‌محیطی ایجاد می‌کند. از نظر بازده انرژی، خودروهای برقی (۷۷-۹۰٪) نسبت به خودروهای درون‌سوز (۲۰-۳۰٪) برتری چشمگیری دارند، اما تولید آن‌ها انرژی بیشتری مصرف می‌کند. برای بهینه‌سازی، خودروهای درون‌سوز نیازمند فناوری‌های هیبریدی و سوخت‌های کم‌کربن هستند، در حالی که خودروهای برقی با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و باتری‌های پایدارتر می‌توانند ردپای کربن را کاهش دهند. سیاست‌هایی مانند مالیات بر کربن و توسعه زیرساخت‌های شارژ نیز نقش کلیدی در تسریع گذار به سمت حمل‌ونقل پاک ایفا می‌کنند. در نهایت، خودروهای برقی با وجود چالش‌های فعلی، در بلندمدت گزینه برتر برای کاهش انتشار کربن و مصرف انرژی هستند. در این مقاله، به بررسی و مقایسه تأثیرات زیست‌محیطی موتورهای درون‌سوز (بنزینی و دیزلی) و خودروهای برقی پرداخته می‌شود. تمرکز اصلی بر روی میزان تولید کربن و مصرف انرژی در طول چرخه عمر این خودروها است. نتایج نشان می‌دهند که خودروهای برقی به‌طور کلی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مصرف انرژی مؤثرتر هستند، اما چالش‌هایی مانند تولید باتری و منبع تأمین برق نیز باید در نظر گرفته شوند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Environmental Comparison of Internal Combustion Engines and Electric Vehicles in Terms of Carbon Emissions and Energy Efficiency
چکیده انگلیسی مقاله With increasing concerns about climate change, it is essential to compare the environmental impact of internal combustion engine vehicles (ICE) and electric vehicles (EV) in terms of carbon emissions and energy consumption. Internal combustion vehicles, which burn fossil fuels, emit 70% of their carbon emissions during the use phase, while electric vehicles, when powered by renewable energy sources, can emit 50-70% less carbon over their entire lifecycle. However, the production of lithium-ion batteries is energy-intensive, and the extraction of raw materials poses environmental challenges. In terms of energy efficiency, electric vehicles (77-90%) have a significant advantage over internal combustion vehicles (20-30%), although their production consumes more energy. For optimization, internal combustion vehicles require hybrid technologies and low-carbon fuels, while electric vehicles can reduce their carbon footprint through the development of renewable energy and more sustainable batteries. Policies such as carbon taxes and the expansion of charging infrastructure also play a key role in accelerating the transition to clean transportation. Ultimately, despite current challenges, electric vehicles are the superior option for reducing carbon emissions and energy consumption in the long term. In this article, the environmental impacts of internal combustion engines (gasoline and diesel) and electric vehicles are examined and compared. The primary focus is on the amount of carbon emissions and energy consumption throughout the lifecycle of these vehicles. The results indicate that electric vehicles are generally more effective in reducing greenhouse gas emissions and energy consumption, but challenges such as battery production and the source of electricity must also be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موتورهای درون‌سوز, خودرو برقی, تولید کربن, کاهش مصرف انرژی.

نویسندگان مقاله باران حسنوند | Baran Hasanvand
دانشگاه تربیت مدرس

فتح اله امی | Fatolah Ommi
دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-156-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها