چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز

عنوان فارسی مدلسازی عددی و بهینه سازی میزان آلایندگی خودروهای منطقه آزاد ارس با استفاده از روش سطح پاسخ
چکیده فارسی مقاله در این مقاله به بررسی رابطه عددی و بهینه سازی میزان آلایندگی سه نوع خودرو از منظر انتشار گازهای Co، CO2، HC، NOx و O2 بر اساس متغیرهای ورودی نوع خودرو، سال ساخت و میزان پیمایش در منطقه آزاد ارس با استفاده از روش سطح پاسخ پرداخته شده است. در این روش ابتدا توسط روش سطح پاسخ طراحی آزمایشات انجام شده سپس مقادیر تجربی آلاینده های مذکور از دستگاههای تست موجود در مرکز معاینه فنی منطقه آزاد ارس استخراج و تحلیل داده ها و بهینه سازی و ایجاد روابط عددی انجام شده است. متغیر ورودی نوع خودرو شامل خودروهای ال90، پژو 206 و خودروهای خارجی و متغیر ورودی سال ساخت به ترتیب خودروهای 7 ، 9 و 10 سال ساخت و متغیر ورودی میزان پیمایش به ترتیب شامل خودروهایی با پیمایش 0-100 هزار کیلومتر، 100-200 هزار کیلومتر و 200-300 هزار کیلومتر میباشد. بر اساس این متغیرهای ورودی تعداد آزمایش های پیشنهادی روش سطح پاسخ، 33 تست (سه عدد تکرار) میباشد.  cm5/2 فاصله از پایین نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد مدل خطی بهترین مدل ریاضی برای رابطه عددی بین متغیرهای ورودی و خروجی است همچنین نوع خودرو و میزان پیمایش به ترتیب تاثیرگذارترین فاکتور ورودی بر روی متغیرهای پاسخ میباشد. برای بهینه سازی مورد نظر در این پژوهش که کاهش گازهای مونوکسید کربن و اکسیژن به ترتیب اهمیت میباشد خودروی خارجی 7سال ساخت با میزان پیمایش 100-0 هزار کیلومتر بهترین گزینه برای دستیابی به هدف مذکور میباشد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Numerical modeling and optimization of vehicle emissions in the Aras Free Zone using the response surface methodology
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, the numerical relationship and optimization of the emission rate of three types of vehicles from that is Co, CO2, HC, NOx and O2 have been investigated based on the input variables of vehicle type, year of manufacture and vehicle kilometer in the Aras Free Zone using the Response Surface Method (RSM). In this method, first, the design of experiments was carried out, then the experimental values ​​of the mentioned pollutants were extracted from the Vehicle technical inspection center in the Aras Free Zone, and data were analyzed, and optimization and numerical relationships were created. The input variable of vehicle type includes L90, Peugeot 206 and foreign vehicles, and the input variable of year of manufacture includes vehicles of 7, 9 and 10 years of manufacture, respectively, and the input variable of mileage includes vehicles with mileage of 0-100000 Km, 100000-200000 Km and 200000-300000 Km, respectively. Based on these input variables, the number of proposed experiments of RSM is 33 tests (three repetitions). The results of this study show that the linear model is the best mathematical model for the numerical relationship between input and output variables, and that the type of vehicle and the mileage are the most influential input factors on the response variables, respectively. For the optimization in this study, which is important to minimize CO and O2, respectively, a 7-year-old foreign car with a mileage of 0-100 thousand kilometers is the best option to achieve the aforementioned goal.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله گازهای آلاینده, مدلسازی, بهینه سازی, روش سطح پاسخ.

نویسندگان مقاله گوهر رنجبری | gohar ranjbari
Aras branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارس


نشانی اینترنتی http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-155-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها