چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز

عنوان فارسی بررسی تجربی تأثیر تغییر عناصر در بوش سیلندر موتور دیزلی بی ام پی ۱ بر سختی سطح
چکیده فارسی مقاله بوش سیلندر قطعهای مهم و حساس در خودروهای نظامی میباشد و تا حد امکان میبایست دارای استحکام و دوام بالایی باشد. در این پژوهش ضمن بررسی و شناسایی عناصر تشکیلدهنده عناصر بوش سیلندر خودروی بی ام پی 1، تاثیر تغییر آنها بر سختی سطح مورد بررسی قرار گرفته و با استانداردهای قطعه اصلی که از جنس فولاد آلیاژی با شماره استاندارد 38x2MφA مربوط به کشور روسیه ) 8509 بر اساس استاندارد DIN آلمان( مقایسه گردید. در فرآیند انجام کار با مطالعات دقیق مهندسی و پس از آن ساخت بوش سیلندر با طراحی مجدد و تغییر برخی عناصر از نظر درصد به کار رفته، ریختهگری گریز از مرکز، انجام فرآیند ماشینکاری شامل تنشگیری، روتراشی و داخلتراشی اولیه و ثانویه، سنگزنی و هونینگ انجام گرفته است. در ریختهگری نمونه، عناصری مانند نیکل از 23 / 3 به 09 / 0 درصد و آلومینیوم از 015 / 0 به 20 / 1 درصد تغییر نموده و میزان سختی نمونه ساخته شده تا 15 درصد افزایش یافته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Experimental investigation of the effect of changing elements in the cylinder liner of BMP1 diesel engine on surface hardness
چکیده انگلیسی مقاله Cylinder liners are important and sensitive parts in military vehicles and should have higher strength and durability as much as possible. In this research, while examining and identifying the elements that make up the cylinder liner elements of the BMP-1 vehicle, the effect of their change on the hardness level was examined and compared with the standards of the main parts made of alloy steel with the standard number 38x2MφA created in Russia (8509 based on the German DIN standard). In the process of carrying out the work, detailed engineering studies were carried out, followed by the manufacture of the cylinder liner by redesigning and changing some of the elements in terms of percentage used, centrifugal casting, and machining processes including stress relief, primary and secondary face and inside machining, grinding, and honing. By changing the percentage of the elements such as nickel from 3.23 to 0.09 and aluminium from 0.015 to 1.20, a 15 percent increase in the durability was achieved.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موتورهای دیزل, بوش سیلندر, ریخته گری گریز از مرکز, تنشگیری, ماشینکاری

نویسندگان مقاله محمدجواد آفرید | Mohammadjavad Afarid
دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی

مجید قریشی | Majid Ghoreishi
دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی

محمد حسین پور شرفشاده |
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-162-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها