|
چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی ونتوری برای انباره اگزوز خودرو جهت بهبود تخلیه گازهای خروجی از موتور |
|
چکیده فارسی مقاله |
با توجه به اینکه تعداد خودروهایی که روزانه در سطح کشور تردد می کنند رو به افزایش است، ضرورت پژوهش روی پارامترهای موثر در بهبود عملکرد موتور افزایش یافته است. پارامترهایی مانند کیفیت سیستم سوخترسانی، سیستم جرقه، راندمان حجمی، سیستمهای کنترل آلاینده و غیره میتوانند روی عملکرد موتورهای بنزینی تاثیر گذار باشند. با افزایش سرعت دودهای خروجی از موتور تخلیه موتور بهتر انجام شده و به تناسب آن در زمان مکش، میزان سوخت کاملتری وارد موتور میگردد. لذا طراحی سیستمی که موجبات افزایش راندمان حجمی را فراهم کند، میتواند تاثیر به سزایی روی مصرف سوخت، آلایندگی و قدرت موتور داشته باشد. در این پژوهش جهت بهبود راندمان حجمی موتور بنزینی از یک ونتوری روی انباره اگزوز بهره برده شده است. در این راستا در ابتدا طرحی جهت بهره وری از سیستم پیشنهادی روی انباره اگزوز آورده شده و در مرحله بعد تاثیر پارامترهای مختلف روی سرعت خروجی از ونتوری مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر طبق بررسی های انجام شده با افزایش نسبت قطر خروجی، فشار ورودی و دمای میانگین، سرعت خروجی از ونتوری افزایش مییابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Venturi design for the vehicle exhaust manifold to improve exhaust gas evacuation from the engine |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Given that the number of vehicles that circulate in the country daily is increasing, the need for research on effective parameters in improving engine performance has increased. Parameters such as the quality of the fuel supply system, ignition system, volumetric efficiency, emission control systems, etc. can affect the performance of a gasoline engine. By increasing the exhaust gas velocity, the engine is better evacuated and, in proportion to it, a more complete amount of fuel enters the engine during suction. Therefore, designing a system that provides an increase in volumetric efficiency can have a significant impact on fuel consumption, emissions, and engine power. In this study, a venturi on the exhaust manifold has been used to improve the volumetric efficiency of a gasoline engine. In this regard, first, a design for the efficiency of the proposed system on the exhaust manifold has been presented, and in the next step, the effect of various parameters on the outlet velocity from the venturi has been evaluated. According to the studies conducted, the outlet diameter ratio, inlet pressure, and average temperature increase the outlet velocity from the venturi. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
انباره, اگزوز, خودرو, راندمان. |
|
نویسندگان مقاله |
حمید قنبری | Hamid Ghanbari National University of Skill دانشگاه ملی مهارت
مهدی نیاجلیلی | Mehdi Niajalili National University of Skill دانشگاه ملی مهارت
سجاد کرمی اسکلکی | Sajjad Karami Eskelaki National University of Skill دانشگاه ملی مهارت
|
|
نشانی اینترنتی |
http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-146-4&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
دوره مرتبط |
کنفرانس مرتبط |
فهرست کنفرانس ها
|