چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز

عنوان فارسی اثرات ارتفاع و ماخ بر عملکرد نقطه طراحی و خارج از طرح موتورهای توربین گازی با استفاده از یک رویکرد نوین
چکیده فارسی مقاله در این مقاله یک روش جامع و کاربردی برای حل مسئله شبیه­سازی عملکرد نقطه طراحی و خارج از طرح موتورهای توربوجت ارائه شده است. این روش می­تواند به راحتی در تمامی موتورهای توربوجت تک محوره و دو محوره و حتی پیچیده­تر اعمال شود. پیاده­سازی این روش آسان است و مسئله را برای فرمول­بندی و حل ساده نمی­کند و به کمترین تجربه کاربری برای شکل دادن به مسئله و کمترین مداخله در حین حل نیاز دارد. نتایج منحنی­های عملکردی با استفاده از روش مقیاس­گذاری ضرایب ثابت و استفاده از روش خط بتا بر مبنای منحنی­های عملکردی معتبر استخراج شده و با استفاده از الگوریتم شبیه­سازی عملکرد خارج از طرح چندین میکروتوربین بررسی شده است. در تست­های انجام شده مقادیر تراست، مصرف سوخت، مصرف سوخت ویژه و دمای گازهای خروجی در دورهای مختلف محاسبه شده. با استفاده از الگوریتم بیان شده، ابتدا خط کاری موتور در شرایط استاتیک در سطح زمین استخراج شده و با نتایج تست­های زمینی (شهر تهران) مقایسه شده و برخی پارامترهای مجهول آن کالیبره می­شوند. سپس با استفاده از مدل کالیبره شده پارامترهای عملکردی موتور در سرعت­ها و دور موتورهای مختلف استخراج می­گردند و در نهایت نتایج با نرم­افزار GasTurb مقایسه شده است. نتایج مدل ارائه شده نشان از دقت بسیار بالای مدل ارائه شده دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of Altitude and Mach Number on Design and Off-Design Performance of Gas Turbine Engines Using a Novel Approach
چکیده انگلیسی مقاله This paper presents a comprehensive and practical method for simulating the off-design performance of turbojet engines. The proposed method can be easily applied to all single-spool and twin-spool turbojet engines, and even more complex configurations. The implementation of this method is straightforward, simplifying the problem formulation and solution process, and requiring minimal user experience to shape the problem and minimal intervention during the solution process. Performance curves are generated using a constant coefficient scaling method and a beta line method based on validated performance curves. The performance simulation algorithm is validated using multiple microturbine data. Subsequently, the results of the algorithm are compared with the experimental test results of the Olympus HP engine. After ensuring the accuracy of the proposed algorithm, the Nike engine, which has a higher thrust, was selected from the same company for experimental testing. In the conducted tests, thrust, fuel consumption, specific fuel consumption, and exhaust gas temperature were calculated at different rotational speeds. Using the proposed algorithm, the engine's operating line was first extracted under static ground conditions and compared with ground test results (Tehran). Some unknown parameters were calibrated. Subsequently, using the calibrated model, the engine's performance parameters were extracted at different speeds and engine speeds, and the results were compared with the GasTurb software. The results of the proposed model indicate a very high accuracy of the presented model.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله میکروجت, نقطه طراحی, خارج از نقطه طراحی, تراست, مصرف سوخت ویژه

نویسندگان مقاله محمد رزمجویی | mohammad razmjouei
PhD candidate at the Aerospace Research Institute, Ministry of Science, Research and Technology
پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم تحقیقات و فناوری

فتح اله امی | Fathollah Ommi
Faculty of Mechanical Engineering Department, Tarbiat Modares University
دانشکده مکانیک دانشگاه تربیت مدرس

زهیر صبوحی | Zoheir saboohi
Faculty of Aerospace Research Institute, Ministry of Science, Research and Technology
پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم تحقیقات و فناوری


نشانی اینترنتی http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-164-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها