|
چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل اثر جانمایی فن رادیاتور و کندانسور خودروی نمونه بر روی سیستم خنک کاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
خنککاری خودروهای با قوای محرکه احتراقی همواره مورد بررسی پژوهشگران بوده است. در کار حاضر اثر جانمایی فن کندانسور و فن رادیاتور خودروی نمونه بر خنککاری موتور با استفاده از نرمافزار KULI مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا اطلاعات مرتبط با افت فشارهای ناشی از مجموعه جلوی خودرو و قطعات موجود در محفظه موتور با استفاده از حل سهبعدی به دست آورده شدهاند. سپس اطلاعات مختلف مانند بار حرارتی موتور، میزان دبی مایع خنککننده، مشخصات مبدلهای حرارتی در مدل ساخته شده در نرمافزار KULI وارد و نتایج مربوط به دمای مایع خنککاری با نتایج آزمون تجربی انجام شده برای خودرو موردنظر در شرایط یکسان مورد مقایسه قرار گرفتند. سپس تکثیر جانمایی و حذف فن کندانسور، جابهجایی فن رادیاتور و استفاده از دو فن کوچکتر بر روی خنککاری موتور مورد بررسی قرار گرفت. مطابق نتایج بهدستآمده، حذف و یا استفاده از فن کندانسور در قسمت وسط کندانسور، عملکرد بهتری را برای خنککاری موتور نسبت به حالت فعلی خواهد داشت؛ هرچند که باید تأثیر بر روی عملکرد سیستم تهویهمطبوع نیز مورد بررسی قرار گیرد. استفاده از دو فن کوچکتر نسبت به استفاده از یک فن بزرگتر، اثر قابلتوجهی بر روی عملکرد خنککاری خودرو نداشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Analysis of the effect of placement of radiator and condenser fans in a sample vehicle on the cooling system |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The cooling of vehicles with internal combustion engines has consistently been investigated by researchers. In the present study, the effect of the placement of the condenser fan and radiator fan on the engine cooling of a sample vehicle was examined using KULI software. Initially, information related to pressure drops resulting from the vehicle's front assembly and the components within the engine compartment was obtained through three-dimensional analysis. Subsequently, various data such as the engine's thermal load, coolant flow rate, and specifications of heat exchangers were input into the model constructed in the KULI software, and the results pertaining to the coolant temperature were compared with experimental tests conducted on the target vehicle under identical conditions. Subsequently, the impact of repositioning and removing the condenser fan, relocating the radiator fan, and utilizing two smaller fans on engine cooling was investigated. According to the results obtained, removing the condenser fan or installing it in the middle part of the condenser provides better performance for engine cooling compared to the current configuration; however, the effect on the performance of the air conditioning system must also be examined. The use of two smaller fans, as opposed to one larger fan, did not have a significant effect on the vehicle's cooling performance. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
سیستم خنککاری, فن رادیاتور, فن کندانسور, نرمافزار KULI. |
|
نویسندگان مقاله |
حجت صابری نژاد | Hojjat Saberinejad
|
|
نشانی اینترنتی |
http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-133-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
دوره مرتبط |
کنفرانس مرتبط |
فهرست کنفرانس ها
|