چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز

عنوان فارسی بررسی پوشش‌های محافظتی در موتور
چکیده فارسی مقاله در این مقاله، بررسی جامعی بر پوشش‌های فلزی و سرامیکی مورد استفاده در موتورهای توربینی ارائه شده است. هدف اصلی این مطالعه، ارزیابی تأثیر پوشش‌های محافظتی بر عملکرد مکانیکی، مقاومت به اکسیداسیون و خوردگی، خزش و خستگی در دماهای بالا است. پوشش‌های مورد بررسی شامل پوشش‌های نفوذی (مانند NiAl و PtAl و پوشش‌های روکش‌دهی (MCrAlX) هستند که به روش‌های مختلفی از جمله اسپری پلاسما، رسوب بخار فیزیکی و اسپری اکسی-سوخت با سرعت بالا (HVOF) اعمال می‌شوند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که افزایش کروم و آلومینیوم در پوشش‌ها موجب بهبود مقاومت به اکسیداسیون، اما کاهش چقرمگی مکانیکی می‌شود. همچنین، خزش و خستگی در پوشش‌های اعمال‌شده تحت تأثیر تغییرات میکروساختاری و تنش‌های مکانیکی است. تحقیقات نشان داده‌اند که افزودن عناصر واکنشی مانند رنیوم (Re) و ایتریم (Y) می‌تواند طول عمر پوشش‌ها را افزایش داده و پایداری آن‌ها را در شرایط سخت حرارتی و مکانیکی بهبود بخشد . این مقاله به‌منظور شناخت بهتر رفتار پوشش‌های محافظتی و ارائه راهکارهایی برای بهینه‌سازی ترکیب و روش‌های اعمال آن‌ها نگارش شده است. یافته‌های این پژوهش می‌تواند به افزایش کارایی، کاهش مصرف سوخت و افزایش طول عمر قطعات توربینی در صنایع هوافضا و نیروگاهی کمک کند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Protective Coatings in Engines
چکیده انگلیسی مقاله This paper presents a comprehensive review of metallic and ceramic coatings used in turbine engines. The primary objective of this study is to evaluate the impact of protective coatings on mechanical performance, oxidation and corrosion resistance, creep, and fatigue at high temperatures. The coatings examined include diffusion coatings (such as NiAl and PtAl) and overlay coatings (MCrAlX), which are applied using various methods, including plasma spraying, physical vapor deposition (PVD), and high-velocity oxygen fuel spraying (HVOF).   The findings indicate that increasing chromium and aluminum content in coatings enhances oxidation resistance but reduces mechanical toughness. Additionally, creep and fatigue behavior in coated materials are influenced by microstructural changes and mechanical stresses. Studies have shown that adding reactive elements such as rhenium (Re) and yttrium (Y) can improve coating lifespan and enhance stability under extreme thermal and mechanical conditions.   This paper aims to provide a deeper understanding of protective coatings and propose strategies for optimizing their composition and application methods. The findings of this research can contribute to improving efficiency, reducing fuel consumption, and extending the lifespan of turbine engine components in the aerospace and power generation industries.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پوشش‌های فلزی,مقاومت به خوردگی داغ,پوشش‌های MCrAlX, مقاومت به اکسیداسیون, رنیوم و ایتریم در پوشش‌ها

نویسندگان مقاله Fatemeh Rashidi - Sharif University of Technology


نشانی اینترنتی http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-122-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها