چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز

عنوان فارسی تحلیل عملکرد انژکتورهای گریز از مرکز یک پایه برای سیستم‌های پیشران پیشرفته
چکیده فارسی مقاله چکیده انژکتورهای گریز از مرکز تک پایه به عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی در سیستم‌های تزریق سوخت موتورهای پیشرانش مایع، نقش اساسی در بهبود عملکرد و بازدهی موتورهای فضایی ایفا می‌کنند. این انژکتورها با ایجاد جریان چرخشی در داخل نازل، سوخت مایع را به ذرات ریز و یکنواخت تبدیل می‌کنند که منجر به احتراق بهینه و کاهش نوسانات فشار در محفظه احتراق می‌شود. در این مقاله، عملکرد انژکتورهای گریز از مرکز تک پایه در موتور DAMAVAND-160T، که یک موتور پیشرانش مایع با نیروی پیشران ۱۶۰۰ کیلونیوتن است، مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از شبیه‌سازی‌های دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) و داده‌های تجربی، تأثیر این انژکتورها بر بهبود بازدهی احتراق، کاهش افت فشار و افزایش پایداری موتور تحلیل شده است.نتایج نشان می‌دهند که انژکتورهای گریز از مرکز تک پایه قادرند اندازه ذرات سوخت را به ۵۰ تا ۱۰۰ میکرومتر کاهش دهند، که این امر بازدهی احتراق را تا ۹۵٪ افزایش می‌دهد. همچنین، افت فشار در این انژکتورها در مقایسه با انژکتورهای معمولی به میزان ۵۰٪ کمتر است. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که موتور DAMAVAND-160T با عملکردی پایدار و کارآمد، به اهداف طراحی خود در زمینه افزایش نیروی پیشران و کاهش وزن دست یابد. در نهایت، راهکارهایی برای بهبود بیشتر این فناوری، از جمله استفاده از مواد کامپوزیتی پیشرفته و روش‌های تولید افزودنی، ارائه شده است. این پژوهش نشان می‌دهد که انژکتورهای گریز از مرکز تک پایه می‌توانند به عنوان یک راه‌حل مؤثر در طراحی موتورهای پیشرانش فضایی آینده مورد استفاده قرار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analysis of the Performance of Single-Base Centrifugal Injectors for Advanced Propulsion Systems
چکیده انگلیسی مقاله Centrifugal single-element injectors play a pivotal role in enhancing the performance and efficiency of liquid propulsion systems by ensuring optimal fuel injection and combustion stability. These injectors utilize centrifugal force to atomize liquid fuel into fine, uniform droplets, which significantly improves combustion efficiency and reduces pressure fluctuations in the combustion chamber. This paper investigates the performance of centrifugal single-element injectors in the DAMAVAND-160T engine, a liquid propulsion engine with a thrust of 1600 kN. Through computational fluid dynamics (CFD) simulations and experimental data, the impact of these injectors on combustion efficiency, pressure drop reduction, and engine stability is analyzed.The results demonstrate that centrifugal single-element injectors can reduce fuel droplet sizes to 50–100 micrometers, increasing combustion efficiency to 95%. Additionally, the pressure drop in these injectors is 50% lower compared to conventional injectors. These features enable the DAMAVAND-160T engine to achieve its design objectives, including higher thrust-to-weight ratio and improved operational stability. Furthermore, future advancements, such as the use of advanced composite materials and additive manufacturing techniques, are proposed to further enhance this technology. This study highlights the potential of centrifugal single-element injectors as a reliable solution for next-generation space propulsion systems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله  انژکتور گریز از مرکز, موتور DAMAVAND-160T, بازدهی احتراق, نیروی پیشران, ناپایداری احتراق

نویسندگان مقاله یوسف سلمانی نصرآبادی | Yousef Salmani Nasrabadi



نشانی اینترنتی http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-188-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها