چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز

عنوان فارسی تحلیل اثر مشخصه‌های بازیاب موتور استرلینگ در افزایش راندمان سامانه ترکیبی موتور استرلینگ – بازیابی گازهای خروجی موتور احتراقی
چکیده فارسی مقاله یکی از روش‌های کاهش مصرف انرژی بازیافت منابع گرمایی تلف شده است. بازیافت انرژی تلف شده در اگزوز موتورهای احتراق داخلی و به‌کارگیری آن به‌عنوان منبع گرمایی موتور استرلینگ روش مناسب از افزایش راندمان سامانه تولید توان است. در این پژوهش اثر پارامترهای قطر مفتول بازیاب، ضریب تخلخل و طول بازیاب موتور استرلینگ GPU-3 در ترکیب با موتور درون‌سوز BM15 برای افزایش توان و راندمان حرارتی بررسی شد. برای مدل‌سازی موتور استرلینگ از دیدگاه جدیدی مبنی بر معادلات فرم بسته اشمیت و بادقت مدل بی‌دررو استفاده شد. توابع تصحیحی از مشخصه‌های مهم موتور استرلینگ استفاده شد تا دقت مدل ترمودینامیکی افزایش یابد. مدل ترمودینامیکی موتور درون‌سوز BM15 توسط نرم‌افزار  GT-POWER شبیه‌سازی‌شده است. نتایج نشان می‌دهد که با افزایش دور موتور درون‌سوز توان و راندمان موتور استرلینگ زیاد شده اما بازیافت گرمایی کاهش می‌یابد. افزایش قطر مفتول بازیاب موتور استرلینگ راندمان حرارتی را کاهش می‌دهد. از بین تغییر پارامترهای طول، قطر مفتول بازیاب و ضریب تخلخل بیشترین تأثیر در افزایش گرمای بازیافت شده را قطر مفتول بازیاب داشته و مقدار بهینه آن می‌تواند 05/16 درصد بازیافت گرما داشته باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analysis of the Impact of Regenerator Characteristics on the Efficiency Improvement of a Combined Stirling Engine and Exhaust Gas Recovery in an Internal Combustion Engine
چکیده انگلیسی مقاله One of the methods to reduce energy consumption is the recovery of wasted heat sources. Recovering the wasted energy from the exhaust of internal combustion engines and utilizing it as a heat source for Stirling engines is an effective way to increase the efficiency of power generation systems. In this research, the effects of parameters such as the regenerator wire diameter, porosity, and length of the GPU-3 Stirling engine combined with the BM15 internal combustion engine were investigated to enhance power and thermal efficiency. For modeling the Stirling engine, a new approach based on closed-form Schmidt equations and the accurate adiabatic model was used. Correction functions for key characteristics of the Stirling engine were employed to increase the accuracy of the thermodynamic model. The thermodynamic model of the BM15 internal combustion engine was simulated using GT-POWER software. The results indicate that increasing the speed of the internal combustion engine increases the power and efficiency of the Stirling engine but reduces heat recovery. Increasing the wire diameter of the Stirling engine's regenerator decreases thermal efficiency. Among the parameters of length, wire diameter of the regenerator, and porosity, the wire diameter had the most significant impact on increasing the recovered heat, with its optimal value achieving 16.05% heat recovery.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موتور استرلینگ, بازیافت گرمایی, بازیاب, موتور احتراق داخلی

نویسندگان مقاله حجت صابری نژاد | Hojjat Saberinejad



نشانی اینترنتی http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-133-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها