چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز

عنوان فارسی تحلیل ترمودینامیکی عملکرد موتور احتراق داخلی بعنوان محرک اولیه‌ی سیستم تولید همزمان توان و حرارت از دیدگاه انرژی، اگزرژی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت
چکیده فارسی مقاله استفاده از حرارت بازیافتی در موتورهای احتراق داخلی بسیار حائز اهمیت است و این موضوع می­تواند راندمان این موتورها را افزایش دهد. یکی از بهترین راهکارها استفاده از حرارت اتلافی در قالب سیستم­های تولید همزمان می­باشد. همچنین نکته مهم این است که در انتخاب موتور باید به ظرفیت مورد نیاز آن توجه داشت. در همین راستا در این مقاله یک موتور احتراق داخلی اشتعال تراکمی برای تامین توان مورد نیاز یک آپارتمان مسکونی با توان الکتریکی 7/42 کیلووات در نظر گرفته شده است. همچنین حرارت اتلافی در راستای تولید همزمان توان و حرارت (CHP) از دیدگاه انرژی، اگزرژی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که افزایش نسبت تراکم منجر به افزایش توان، حرارت قابل بازیافت و راندمان در موتور می­گردد. استفاده از حرارت اتلافی باعث افزایش راندمان به اندازه­ی بیشینه­ی 46% و میانگین 44% خواهد شد. از طرف دیگر افزایش نسبت تراکم وقتی موتور به تنهایی کار می­کند بسیار حائز اهمیت است و راندمان 5/5 % افزایش می­یابد اما وقتی سیستم به صورت CHP کار می­کند راندمان تنها 1% افزایش می­یابد. از دیدگاه اگزرژی، افزایش نسبت تراکم منجر به افزایش نرخ تخریب اگزرژی می­گردد و همچنین از لحاظ اقتصادی افزایش نسبت تراکم باعث افزایش نرخ صرفه­جویی در مصرف سوخت می­شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Thermodynamic Analysis on the Performance of Internal Combustion Engines as the Prime mover of Combined Heat and Power Systems from Energy, Exergy, and Fuel Energy Saving ratio Perspectives
چکیده انگلیسی مقاله The use of waste heat in internal combustion engines is highly significant, as it can enhance the efficiency of these engines. One of the best approaches is to utilize waste heat through combined heat and power (CHP) systems. Additionally, it is important to consider the required capacity when selecting the engine. In this context, this paper examines a compression ignition internal combustion engine designed to supply the power needs of a residential apartment with an electrical output of 42.7 kilowatts. The recovery of waste heat for combined heat and power (CHP) generation was analyzed from the perspectives of energy, exergy, and economics. The results indicated that increasing the compression ratio leads to higher power output, recoverable heat, and efficiency in the engine. Utilizing waste heat can result in a maximum efficiency increase of 46%, with an average increase of 44%. On the other hand, increasing the compression ratio is crucial when the engine operates independently, increasing efficiency by 5.5%. However, when the system operates in CHP mode, the efficiency only increases by 1%. From an exergy perspective, increasing the compression ratio leads to a higher rate of exergy destruction, and from an economic viewpoint, it enhances the rate of fuel savings.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موتور احتراق داخلی, افزایش راندمان, نسبت تراکم, نرخ صرفه‌جویی در مصرف سوخت

نویسندگان مقاله بهراد علی زاده خارکشی | Behrad Alizadeh Kharkeshi
Babol Noshirvani University of Technology
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل


نشانی اینترنتی http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-113-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها