|
چهارمین همایش ملی موتورهای درونسوز
|
|
|
عنوان فارسی |
بهینهسازی طراحی موتورهای جت با استفاده از الگوریتمهای هوش محاسباتی: مقایسه چهار روش بهینهسازی غیرخطی |
|
چکیده فارسی مقاله |
بهینهسازی طراحی موتورهای جت یکی از چالشهای اساسی در مهندسی هوافضا و مکانیک است که هدف آن بهبود عملکرد، کاهش مصرف سوخت و افزایش بازده کلی موتور است. این تحقیق به بررسی بهینهسازی غیرخطی طراحی موتور جت با در نظر گرفتن متغیرهای مختلف مانند بازده نازل، نسبت فشار کمپرسور و دمای توربین پرداخته است. مسئله بهینهسازی با قیود غیرخطی مختلفی روبرو است که تضمینکننده عملکرد فیزیکی مناسب موتور هستند. چهار روش بهینهسازی مختلف شامل برنامهریزی درجه دوم متوالی (SQP)، بهینهسازی ازدحام ذرات (PSO)، الگوریتم ژنتیک (GA) و بازپخت شبیهسازی شده (SA) برای حل این مسئله بهکار گرفته شدهاند. تابع هدف مسئله بر اساس معادلات راندمان حرارتی و نیروی تراست موتور جت انتخاب شد. معادله غیر خطی توسط چهار روش حل شد و سپس نتایج با هم مقایسه گردید. نتایج نشان داد که روش SQP یا برنامه ریزی درجه دوم متوالی به دلیل سرعت همگرایی بالا و دقت بیشتر، عملکرد بهتری نسبت به سایر روشها دارد، اما روشهای تصادفی مانند PSO و GA توانایی بهدست آوردن نتایج بهینهتر در فضای طراحی گستردهتر را دارا هستند. این مطالعه بهطور کلی نحوه تأثیر هر روش بهینهسازی را بر عملکرد موتور جت ارزیابی کرده و نکات کلیدی برای انتخاب مناسبترین روش در شرایط مختلف طراحی را ارائه میدهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Optimization of Jet Engine Design Using Computational Intelligence Algorithms: A Comparison of Four Nonlinear Optimization Methods |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Jet engine design optimization is a critical challenge in aerospace and mechanical engineering, aiming to improve efficiency, reduce fuel consumption, and enhance overall system performance. This study investigates a complex nonlinear optimization problem for jet engine design. The objective function is formulated to optimize the system's performance based on variables such as nozzle efficiency, compressor pressure ratio, turbine inlet temperature, and aerodynamic parameters. Several nonlinear constraints are applied to ensure the engine's physical performance. Four optimization methods, including Sequential Quadratic Programming (SQP), Particle Swarm Optimization (PSO), Genetic Algorithm (GA), and Simulated Annealing (SA), were used to solve this problem. The performance of these methods was evaluated in terms of convergence, accuracy, and computational speed, and the results are presented in comparative charts. The aim of this study is to examine the effectiveness of different optimization methods in solving a real-world engineering problem and provide practical insights for selecting the most suitable algorithm under various jet engine design conditions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
بهینهسازی موتور جت, الگوریتم ژنتیک, ازدحام ذرات, بهینهسازی غیرخطی, عملکرد موتور |
|
نویسندگان مقاله |
Ali Jamshid - Tarbiat Modares University
Alireza khoshsokhan - Tarbiat Modares University
|
|
نشانی اینترنتی |
http://engine.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-194-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
دوره مرتبط |
کنفرانس مرتبط |
فهرست کنفرانس ها
|