هشتمین همایش دوسالانه اقتصاد اسلامی

عنوان فارسی تقید به باورهای دینی، تأثیر گذار ترین عامل بر اخلاق مصرف و گرایش به صرفه جویی
چکیده فارسی مقاله هدف تحقیق حاضر بررسی اثر متغیرهای مختلف بر اخلاق مصرف و اجتناب از مصرف گرایی است. روش تحقیق این پژوهش پیمایشی و شیوه گردآوری داده ها استفاده از پرسشنامه است. جامعه آماری، تمام شهروندان شهر اهواز بوده که با استفاده از جدول لین، تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. نمونه گیری به شیوه تصادفی طبقه ای چند مرحله ای، است
نتایج پژوهش نشان می دهد که بین متغیر وابسته این پژوهش (اخلاق مصرف و اجتناب از مصرف گرایی) و برخی از متغیرهای مستقل (میزان تقید به باورهای دینی و میزان مسؤولیت پذیری) رابطه معناداری وجود دارد. ضریب همبستگی پیرسون بین میزان تقید به باورهای دینی و گرایش به صرفه جویی در مصرف آب 0
/ 68 است. ضریب همبستگی پیرسون بین مسؤولیت پذیری و گرایش صرفه جویی در مصرف آب 0٫33 است. جهت بررسی رابطه بین متغیر جنسیت با گرایش به صرفه جویی در مصرف آب آزمون T مستقل استفاده شده است که با توجه به سطح معناداری 0
/ 421 =sig این رابطه تأیید نمی شود. | جهت بررسی رابطه بین درآمد با گرایش به صرفه جویی در مصرف آب از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده که با توجه به سطح معناداری 0
/ 203 = sig رابطه تأیید نمی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باورهای دینی، اخلاق مصرف، صرفه جویی، مسؤولیت پذیری

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها