هشتمین همایش دوسالانه اقتصاد اسلامی

عنوان فارسی بررسی فقهی ایجاد نیاز کاذب با رویکردی بر آثار اخلاقی آن
چکیده فارسی مقاله ایجاد نیاز کاذب از دستاوردهای غیر اخلاقی شرکت های تجاری در عرصه صنعت تبلیغات بازرگانی می باشد. از آنجا که شناخت نیازها و خواسته های مردم برای راهبردی کردن شگردهای تبلیغات و ایجاد تقاضا، از اصول اساسی تبلیغات تجاری در عرصه رقابت می باشد، بنابراین در بسیاری از اوقات این امر بستری را فراهم می سازد که شرکت ها اخلاقی، فرهنگ، ارزش ها و روح ساده زیستی افراد جامعه اسلامی ایران را در رسیدن به اهداف اقتصادی خود مد نظر قرار می دهند.
از منظر فقه اسلامی که از رسالت های آن تحدیاد و مرزبندی اخلاقی اقتصادی می باشد، هر گاه ایجاد نیاز کاذب و تبلیغ کالا منجر به اصرار به غیر گردد، مشمول حکم حرمت می شود و شخص یا اشخاص خاطی ملزم به جبران خسارات ناشی از ضمان عدوان خواهند گردید. در پژوهش حاضر که با روش توصیفی تحلیلی این مسأله مورد بحث و بررسی قرار گرفته، ضمن واکاوی صحیح از مفهوم ایجاد نیاز کاذب و میزان مسؤولیت پذیری هر یک از مسببان جرائم از همدیگر، چنین به دست آمده که الزام به مسؤولیت مدنی در فرایند ایجاد نیاز کاذب مستلزم تحقق عناصر مادی و معنوی جرم میباشد و تبلیغ کالا زمانی ایجاد نیاز کاذب می کند که دارای ضابطه مشخص مفهوم تحمل باشا
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تبلیغات تجاری، ایجاد نیاز کاذب، اخلاق اقتصادی اسلام، مسؤولیت مدنی

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها