سیزدهمین کنگره ملی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران (مکانیک بیوسیستم 1400)

عنوان فارسی بررسی تجربی سطح تماس تایر با استفاده از تکنیک پردازش تصویر
چکیده فارسی مقاله هدف از این تحقیق معرفی روش جدیدی برای اندازه گیری سطح تماس تایر در شرایط دینامیکی بود. اصول این روش مبتنی بر حرکت یک تایر بر روی سطح شیشه ای بود که روی آن مایع ریخته شده بود. تصویربرداری از زیر تایر صورت گرفت و پس از انجام مراحل قبل از پردازش ، آستانه گذاری و پس از پردازش در نرم افزار MATLAB ، منطقه مربوط به سطح تماس تایر اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل انجام شده نشان داد که تنوع منطقه تماس دارای نظم معینی است. با حرکت دادن چرخ ، یک منطقه تماس یکسان از نظر کمی و شکلی ایجاد شد. پارامترهای متغیر مورد استفاده در این تحقیق سرعت پیشروی و بار چرخ بود. تعداد 6 تایر با نسبت مقطع یکسان و عرض و قطر رینگ متفاوت بر روی آزمونگر تک چرخ نصب و آزمون­ها به انجام رسیده است. نتایج حاکی از تفاوت سطح تماس دینامیکی نسبت به سطح تماس استاتیکی در همه شرایط بار و سرعت پیشروی بود. افزایش سرعت پیشروی منجر به کاهش سطح تماس گردیده است. با افزایش عرض تایر، مقدار سطح تماس تایر افزایش یافت و نیز تغییرات سطح تماس نسبت به عرض تایر تقریبا به صورت خطی دیده می­شود. طول تماس استاتیک تایر با سطح زمین، در همه ترکیب­های تیماری آزمایش شده، بیشتر از طول تماس حالت دینامیک بوده است. با افزایش بار، مقدار فشار تماسی کاهش یافته و تغییرات فشار تماسی نسبت به بار تقریبا مستقل از مقدار سرعت پیشروی دیده شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Experimental investigation of tire contact area using image processing technique
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this research was to introduce a new method for contact area measurement in dynamic conditions. The principal of this approach were based on moving a tire over a glass surface that had been poured liquid on it. After pre-processing, threshold ing, and post-processing operations in the MATLAB software, the area related to the lug parts was measured. The extracted analysis indicated that the contact area variation has a periodic discipline By moving the wheel, an identical contact area was created quantitatively and formally. The variable parameters used in this research were inflation pressure and wheel load. In the constant inflation pressure, wheel load could not increase the average con tact pressure significantly. As a result, most of the incremental load was spent on the deformation of the tire. However, it is suggested that the other parameters of tire type and forward velocity could be investigated further, in order to study their effects on the con tact area.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تایر, سطح تماس, سطح تماس دینامیک, آزمونگر تک چرخ, انباره خاک

نویسندگان مقاله Amin Sharafkhani - Urmia University

Aref Mardani - Urmia University

Arash Mohebi - Urmia University

sajad Derafshpoor - Urmia University


نشانی اینترنتی http://ncame1400.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-346-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   دوره مرتبط   |   کنفرانس مرتبط   |   فهرست کنفرانس ها