|
سیزدهمین کنگره ملی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران (مکانیک بیوسیستم 1400)
|
|
|
عنوان فارسی |
عدم کفایت شاخص ساعتکارکرد روانکار درتعیین زمان انجام آنالیزطیفی روانکار؛ بررسی آماری |
|
چکیده فارسی مقاله |
تعویض به هنگام روانکار موتور موجب کارایی بهتر و افزایش طول عمر موتور می شود، با این وجود تشخیص زمان مناسب برای تعویض روغن امری چالش برانگیز می باشد. مصرف کنندگان در این خصوص با دو گزینه رو به رو می باشند. گزینه ی اول این است که روغن را در فواصل توصیه شده به صورت منظم تعویض نمایند و گزینه ی دیگر این است که روغن را پیش از رسیدن به فواصل توصیه شده تعویض نمایند. هردو گزینه در میان مدت و دراز مدت توجیه اقتصادی نداشته چرا که میزان تخریب روانکار موتور وابسته به شرایط کاری دستگاه می باشد. با پیشرفت دانش نگهداری و تعمیرات، پایش وضعیت از طریق آنالیز روغن در دستور کار متخصصین امر قرار گرفته است. در این زمینه نیز ساعت کارکرد به عنوان شاخص در تعیین زمان نمونه گیری استفاده می شود در حالی که بنا به دلایل گفته شده ، در نظر گرفتن فواصل منظم توجیه چندانی ندارد. در این پژوهش، به بررسی آماری نتایج آنالیزطیفی روانکار موتور دیزل ماشین آلات سنگین با در نظر داشتن ساعت کارکرد پرداخته شده است. برای این منظور مقایسه میانگین ساعت کارکرد روغن موتور، برای 506 نتیجه آنالیز روغن موتور و بررسی درصد فراوانی وضعیت 78 نتیجه ی تجزیه و تحلیل روغن در چهار گروه 50، 100، 150 و 200 ساعت کارکرد انجام گردید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
insufficiency of Operating hours index of lubricant in determining the spectral analysis time of lubricant; Statistical study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Changing the engine lubricanted on time will improve engine performance and extend engine life, however, determining the right time to change the oil can be challenging. Consumers are faced with two options in this regard. The first option is to change the oil regularly at the recommended intervals, and the second option is to change the oil before reaching the recommended intervals. Both options are not economically viable in the medium and long term because the amount of engine lubricant damage depends on the operating conditions of the device. With the advancement of maintenance knowledge, condition monitoring through oil analysis has become the focus of experts. In this context, the operating hour is also used as an indicator in determining the sampling time, while for the reasons mentioned, considering regular intervals is not very justified. In this research, the results of spectral analysis of diesel engine lubricant of heavy machinery with regard to operating hours have been statistically investigated. For this purpose, comparing the average operating hours of engine oil, for 506 results of engine oil analysis and examining the frequency percentage of the situation, for 78 results of engine oil analysis was performed in four groups of 50, 100, 150 and 200 operating hours. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آنالیزطیفی, روانکار, موتور, ساعتکارکرد, بررسی آماری |
|
نویسندگان مقاله |
Mohammad-Reza Pourramezan - Ferdowsi University of Mashhad
Abbas Rohani - Ferdowsi University of Mashhad
Nemat Keramat Siavash - Tarbiat Modares University
Mohammad Zarein - Tarbiat Modares University
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ncame1400.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-255-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
دوره مرتبط |
کنفرانس مرتبط |
فهرست کنفرانس ها
|