|
هشتمین همایش دوسالانه اقتصاد اسلامی
|
|
|
عنوان فارسی |
آموزه های اخلاقی خرید و فروش (معاملات) در جامعه اسلامی و تأثیر آن بر انباشت سرمایه اجتماعی و تقویت سایر بخش های مولد اقتصادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سرمایه اجتماعی یکی از مهم ترین سرمایه هایی است که باعث تشکیل شبکه های افقی پایداری در بین بازیگران جامعه می شود و باعث قدرتمندتر شدن تعاملات اجتماعی می گردد. احکام و آموزه های اخلاقی اسلام مربوط به آداب تجارت، بسترساز این روابط اعتماد آمیز و تشکیل سرمایه اجتماعی در بین بازیگران بازار می شوند. در این مقاله، با استفاده از روش تحقیق توصیفی و تحلیلی، به تبیین چند آموزه اسلامی برگرفته از کتاب و سنت، مربوط به احکام و اخلاقی خرید و فروش (معاملات) و اثر آن بر انباشت سرمایه جتماعی و تقویت سایر بخش های مولد اقتصادی پرداخته شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که توصیه های مؤکد اسلام مبنی بر صداقت و راستی، انصاف در معاملات، نهی شدید کم فروشی، مشارکت، طمع نداشتن به مال دیگران و سفارش به قناعت، تعاون و انفاق در معاملات تجاری، دخالت نکردن در معاملات دیگران، ثبت کردن معاملات، مستحکم کار کردن و ارائه کالا و خدمات مناسب و خوش برخوردی، چند آموزه دینی اعتمادساز است که منتهی به بستر سازی برای ایجاد اعتماد و انباشت سرمایه اجتماعی بین عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان می شود. کاهش هزینه های مبادلاتی و روان بودن فضای معاملات در بازار جامعه مسلمین، از عوامل تأثیر گذار بر تقاضای مؤثر و تقویت بخش مولد اقتصاد است که نیازمند تسهیل در فروش کالاها و خدمات خود است |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سرمایه اجتماعی، آموزه های اخلاقی اسلام، آموزه دینی اعتمادساز، بازار مسلمین |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
|
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
دوره مرتبط |
کنفرانس مرتبط |
فهرست کنفرانس ها
|